OázisComputer.hu
Címünk 1067 Budapest, Csengery u 84. Telefon +36 30 522 4 522 / +36 1 7700 447

Pixelgarancia

Általában a pixelgaranciáról

A pixelhibák meghatározására a gyártók az ISO 13406 Class II nemzetközi szabványt veszik alapul. A szabvány négy különböző hibát definiál:

  • 1. Típus: Maximális fényerő beállításról minimális fényerőre állítás alkalmával az átlagos pixel válaszreakció 75%-osnál nagyobb (a képernyő világos marad).
  • 2. Típus: Minimális fényerő beállításról maximális fényerőre állítás alkalmával az átlagos pixel válaszreakció 25%-osnál kisebb (a képernyő sötét marad).
  • 3. Típus: Az első két típuson kívüli egyéb hibák. Leggyakrabban előforduló hiba, hogy a színtartományhoz tartozó cellák vezérlését végző tranzisztor meghibásodik és az adott képpont mindig vörösen, zölden vagy kéken világít (beragadt alpixel).
  • 4. Típus: Csoporthiba, mely során kettő vagy több hibás pixel található meg egy 5X5 képpontos területen. Csoporthiba szabály: nem megengedett kettőnél több világos vagy kettőnél több sötét, illetve 2 vagy több vörös, zöld vagy kék pixelhiba egy 5X5 pixeles területen.

Az ISO 13406 Class II szabvány szerint az elfogadott pixelhibák száma 1 millió pixelre vonatkoztatva:

  • 1. típus esetén: 2db
  • 2. típus esetén: 2db
  • 3. típus esetén: 5db

Ezek alapján egy 1028x768 felbontású (786.432 pixeles) kijelzőn a megengedett hibás pixelek száma:

  • 1. típus: 2 X 786.432 / 1.000.000 = 1,57 pixel
  • 2. típus: 2 X 786.432 / 1.000.000 = 1,57 pixel
  • 3. típus: 5 X 786.432 / 1.000.000 = 3,93 pixel

A szabvány egy 1028x768 felbontású kijelzőn 1 világos, 1 sötét, illetve 3 színes hibás pixelt engedélyez.

Tehát egy mai leggyakoribb 22", vagy 24" fullHD felbontású monitoron ez egészen nagy számú pixelhiba megléte sem jelent garanciális cserére okot. Ez szerintünk sem elfogadható, ezért is gondoltuk, hogy mi vállaljuk, hogy a nálunk kapható készülékek nagy részét előre tesztelve, garantáltan pixelhibamentesen is árusítjuk.

 

Mi is ez tulajdonképpen?

Kiegészítő pixelgarancia azokra a monitorokra, amelyek pixelhibáira a gyártó nem vállal teljes körű garanciát. Ezeket a monitorokat külön odafigyeléssel választjuk ki az aktuális készletből. Tehát nem csak mindenféle pixelhibától mentes, de szakértő kollégáink által előre, kézzel válogatott darabokról van szó.

 

Veszek egy új monitort és nem biztos, hogy hibátlan?

Sajnos bizonyos szempontból igen. A pixelhibák az LCD-panelgyártás velejárói (mint minden bonyolult elektronikai eszköznél, pl. a mikroprocesszor gyártásnál az ún. "kihozatali arány", itt is vannak kevésbé jól sikerült darabok, amik ettől még használhatóak). A folyamat annyira "finom", hogy sajnos a több millió képpontot (egy ma már átlagosnak tekinthető, Full HD felbontású kijelző több, mint 2 millió pixelből áll) tartalmazó paneleken be-be csúszik egy-két hibás pont. Ezeket a gyártók olyannyira természetesnek tekintik, hogy nem is vállalnak rá garanciát, hogy a panel nem fog tartalmazni egy-két ilyen hibát.

A sorozatgyártás során csak egy alapvető minőségellenőrzésen esnek át a kész darabok. Kisebb (de sajnos még mindig zavaró) mértékben lehetnek rajtuk foltok, háttérvilágítás átszűrődésből adódó bevilágítások, egyéb hibák. Ezeket is kiszűrjük.

 

Egyáltalán mi ez a pixelhiba?

Az LCD monitorok panelje pixelekből, valós, létező képpontokból áll (ezért is olyan rossz ezeknek a kijelzőknek a képe ha nem a maximum felbontásán használjuk). Minden egyes ilyen pixel három alpixelből (más néven subpixelből) áll (alapszíneknek megfelelően egy-egy piros, zöld, és kék alpixel). Mindegyik alpixelnek, illetve az egyes főpixeleknek is lehetnek hibái. Ez alapján vannak ún. subpixel, és full pixel hibák. Ezek továbbá lehetnek "dead", illetve "bright" típusúak annak függvényében, hogy az adott pont működő (világító), vagy nem működő állapotban van-e "beragadva".

 

Bonyolultnak hangzik. És én honnan tudom, milyen típusú hibát látok?

Reméljük semmilyet nem fogsz, de mi segítünk, illetve vannak erre leírások, hogy a vásárlók otthon is ki tudják szűrni a pixelhibákat. Például amit fentebb is láthatsz.

 

Hallottam arról, hogy vannak szoftverek amik "megtornáztatják" a pixeleket, és így ki lehet javítani a hibákat. 

Sok minden lehetséges, de ezek a módszerek sajnos nem működnek. Abszolút a szemfényvesztés kategóriába tartoznak.

 

Igen, vannak olyan monitorok, amiket teljes pixelhiba-garanciával árulnak, hallottam már ilyenről. Azt hiszem az LG például így árulja a monitorait. Pedig ők nem is olyan nagy nevű gyártó, mint mondjuk az EiZO. Hogy is van ez?

Talán nem annyira közismert dolog, de mindössze pár cég rendelkezik számottevő LCD panel gyártó kapacitással. A legnagyobb az LG.Display (korábban a Philipsel közösen LG-Philips). Továbbiak még, lényegesen kisebb kapacitással az AU-Optronics, Sharp, és egy sor még kisebb gyártó. A gyártók több minőségi kategóriába sorolják a paneljaikat, és talán érthető módon a legjobbakat megtartják maguknak, így már elég könnyen rájöhetünk miért csak az LG vállal teljes körű pixelhiba-garanciát a termékeire. Tőlük vásárol az EiZO, az NEC, a DELL, minden más gyártó, de a fentiek okán ők nagyobb mértékben részesülnek az alacsonyabb minőségi kategóriás panelek "áldásaiból".

Ez egyébként nem jelenti azt (bár logikus lenne), hogy az LG monitorok a legjobb minőségűek, mert sajnos jó panelre is lehet nagyon rossz monitort építeni. Mondhatjuk nyugodtan, hogy az első osztályú panelek jó része sajnos kárba vész.

 

De azért valamennyi pixelhiba felett már a többi gyártó is kicseréli a monitort, nem? Mennyi az a pixelhiba, amitől már "rossz" például a DELL monitorom?

Természetesen. A legtöbb gyártó az ISO 13406 Class II (lásd fentebb) nemzetközi szabvány szerint jár el (erre kötelezik őket a nemzetközi minőségbiztosítási szabványok). De a DELL pl. saját pixelhiba-politikát alkalmaz, ami annyiban tér el az ISO szabványtól, hogy ők külön kezelik a fényes-és "halott" alpixel hibákat. Az előbbiekből egy darabra is cserélik a kijelzőket az Ultrasharp szériás monitorok esetében. Egyébként itt érdemes megjegyezni, hogy "könnyen vannak", hiszen ez a legritkább típusú hiba IPS panelek esetében (TN+film panelek esetében jellemzőbb), így valószínűleg ezzel a jól hangzó engedménnyel nem vettek nagy plusz terhet a nyakukba. (Ez egyébként a "Premium Panel Guarantee", amit a DELL több helyen is feltüntet, korábban pontatlanul "Zero Bad Pixel" néven, nem olyan régóta pedig már "Zero Bright Pixel" néven futtatnak, hiszen így a pontos.)

 

Értem. Akkor érdemes lehet mérlegelnem a jó pár évre vásárolt monitoromnál, hogy kérem-e a Oázis pixelgaranciát. De ez pontosan mit is jelent, mi történik ilyenkor a monitorommal?

A Oázis pixelgaranciával kért monitorokat mi kibontjuk, átvizsgáljuk (semmi varázslat, EiZO monitortest-tel csináljuk mi is, ezzel javasoljuk otthon is a vizsgálatot), és olyan monitort adunk át, ami első látásra hibátlannak tűnik. Természetesen ha valaki kéri, akkor nem fogjuk kibontani a monitorát, csak ezzel megelőzhető a felesleges túrázás a boltba vissza a már eleve pixelhibás kijelzőkkel. Ezen túl arra is van lehetőség, hogy együtt nézzük át a monitort, a leendő vásárló jelenlétében.

 

Ez tényleg kedves tőletek, de mi történik ha később jön elő egy pixelhiba a monitoromon, vagy esetleg csak nem vettük/vettétek észre a boltban?

Aggodalomra semmi ok, hiszen nem azért kérjük el a pénzt, mert leszünk kedvesek elindítani egy monitortesztelő szoftvert. Mivel az első 50 üzemórában jelentkezhet még pixelhiba, ezért az ilyen, pixelgaranciával vásárolt monitorokat hiba esetén három héten belül (egészen pontosan 20 nap) saját költségünkön, azonnal kicseréljük vásárlóinknak, egy új példányra. Nem kell semmilyen bevizsgálást megvárni, a cserét néhány munkanapon belül elintézzük vagy szerződött futárszolgálatunk, vagy Budapesten saját munkatársunk segítségével. Elképzelhető némi késés, ha az adott monitor épp nem beszerezhető, de törekszünk a mihamarabbi cserére.

  

Ma vettem a monitoromat, de csak három hét múlva kezdem el használni. Most akkor nekem fél nap pixelgaranciám lesz?

Természetesen nem. Csak jelezd a vásárláskor ha ilyen különleges körülmény áll fenn.

 

Egyébként mennyi monitor szokott pixelhibás lenni? Tényleg van, hogy több hiba is van egy monitoron?

Ez nagyon változó. Van, hogy egész héten nem bontunk ki egyet sem ami hibás lenne, azután meg kibontunk egymás után kettőt, vagy egy nap három-négyet. Egyébként egymás utánban öt pixelhibás monitor a rekordunk :) Jellemzően egy-két subpixel hiba van a monitorokon, ennél többet talán egyszer láttunk eddig. De szerintünk ez is éppen elég baj.

 

Ha már úgyis kibontjátok, akkor megtennétek, hogy megnézitek minden más is rendben van-e vele? Hallottam róla, hogy lehetséges extrém mértékű inhomogenitás, foltosság, háttérvilágítás beszűrődés egyes rosszul sikerült monitorokon. Ezt is megnéznétek nekem?

A használhatóságot nagyban befolyásoló hibákat tudjuk kiszűrni.

Egy utolsó kérdés… Mit csináltok a hibás monitorokkal?

Természetesen eladjuk olcsóbban. Te is vehetsz. Sajnos a legtöbbször van pár darab félretéve a boltban. Ezekre mindig egyedileg határozunk meg egy csökkentett árat (ne fél árra gondolj, az sajnos még így sem fér bele). Ha ilyet vennél, érdeklődj.

 

Talán ezek a leggyakoribb kérdések az Oázis pixelgarancia szolgáltatásunkkal kapcsolatban. Reméljük sok kérdésre választ kaphatott, aki nem volt biztos eddig abban, hogy kell-e ez neki. Ha mégis bármilyen kérdés merülne fel, szívesen válaszolunk akár a boltban  vásárláskor, akár előtte telefonon vagy emailben.