Bevezető
Következő tesztalanyunk a vadi új NEC EA231WMi, mely a 23"-es, Full HD-s (1920x1080-as felbontású) monitorok felsőkategóriájának egyik, tudomásom szerint legelső képviselője, képességeihez mérten kedvező áron.
![](images/articles/tesztek/nec ea23wmi/1.jpg)
A monitor alapvető adatai
- 23", 1920x1080 (Full HD), 16:9 képarány, 0.265mm pixeltávolság (96 dpi)
- H-IPS panel
- 178/178 fok betekintési szögek
- 1000:1 kontrasztarány (3000:1 DC)
- 14 ms válaszidő (gyári adat)
- 3x11 bites belső feldolgozás és megjelenítés
- 3x11 bites belső LUT különféle gamma-profiloknak
- Max. fényerő: ~300 cd/m2
- Min. feketeszint: 0.05 cd/m (!)
- Standard Color Gamut (sRGB lefedettség)
- Beépített sztereó hangszórók (alul/hátul, 2x1W)
- Fogyasztás: normál 33W, max. 61W, stand-by 0.4W
Mechanika
![](images/articles/tesztek/nec ea23wmi/2.jpg)
A monitor nagy szögben forgatható jobbra-balra, dönthető, portré módba fordítható (pivot), magassága is állítható. Igen stabilan tartja magát. Hátul letakarható kábelvezető fülekkel is rendelkezik. (Továbbá NEC-s sajátosságként fogantyúval is rendelkezik a könnyebb áthelyezhetőség érdekében.)
Csatlakozók
![](images/articles/tesztek/nec ea23wmi/3.jpg)
- AC in (100-120/220-240V)
- 1x DisplayPort (HDCP-s; innen is tud fogadni hangot és elvileg 3x10 bites képet)
- 1x DVI-D (HDCP-s)
- 1x D-Sub (VGA)
- 1x stereo audio in
- 1x headphone out (oldalt)
- USB 2.0 hub 4 kimenettel (2 alul, 2 oldalt)
Tartozékok
![](images/articles/tesztek/nec ea23wmi/4.jpg)
A készülékhez a következőket mellékelik: Setup Manual, CD (driver és a NaViSet program), kábeltakaró (a kábelvezető fülek eltakarására), hálózati áram kábel, DVI-D kábel, D-Sub (VGA) kábel, USB kábel, audió kábel.
A monitor H-IPS TFT-LCD panelt használ, mely az IPS technológia legújabb generációja. Elsősorban ennek köszönhető a kitűnő képminőség, mely messze felülmúlja az átlagos monitorok TN+film típusú paneljét, és a VA típusokat is maga mögé utasítja. Aki eddig nem találkoztott az IPS valamely újabb generációjával, könnyen az az érzése támadhat, hogy nem is egy LCD monitort néz: kellemes és stabil kép, gyönyörű, élethű színek. Ezek a tulajdonságok koránt sem csak a profi DTP-seknek és fotósoknak számíthatnak, azonban mindez a hasonló monitorok árazásán is erőteljesen megmutatkozott. (Rendszerint a hozzájuk társított elektronika sem átlagos.)
Szerencsére nemrég elindult egy új trend: egymás után jelennek meg különféle, egyre elérhetőbb áru H-IPS (és eIPS, mely annak picit butított, költséghatékonyabb változata) panelos monitorok -- úgy látszik, a korábbiaknál is jobb kontrasztarány és betekintési szögek mellett a gyártási költséget is sikerült lejjebb szorítani. Az EA231WMi monitor is ennek a trendnek egy újabb képviselője.
Az egyes paneltípusok főbb jellemzőiről és eltéréseiről pl. itt található egy tömör összefoglaló. Itt pedig egy videós összehasonlítás az IPS és a TN között, betekintési szögek szempontjából -- bár ez két korábbi generációt ábrázol, ma is hasonló a helyzet. Ezzel kapcsolatban még megjegyezném, hogy a nagy betekintési szögek célja elsősorban nem az, hogy a konyhából is látsszon a kép: az IPS-sel ellentétben a TN a monitor előtt ülve sem biztosít egységes képet -- ne felejtsük el, hogy az egyes pixeleket is más-más szögből látjuk --, ráadásul utóbbinál a szemlélő kisebb elmozdulására is azonnal változik a kép, önkéntelenül is mozdulatlanságra késztetve az embert. IPS-nél -- többek között -- ezeket elfelejthetjük.
Különlegességek
![](images/articles/tesztek/nec ea23wmi/5.jpg)
A monitor több profillal rendelkezik: Standard, Movie, Gaming, Photo, Dynamic. Ezek lényegében különféle gamma-görbéket jelentenek, és (az első és az utolsó kivételével) némi élkiemeléssel is rendelkeznek. Movie módban kissé kontrasztosabb és világosabb lesz a kép, Gaming módban elsősorban a sötétebb részek válnak világosabbá (így pl. kevésbé lehet elrejtőzni előlünk az árnyékban). De azt hiszem, a legnagyobb újdonságot a Photo mód jelenti, amelyben a monitor folyamatosan elemzi a megjelenített kép hisztogramját, és úgy állítja be a gamma-görbét, hogy a felvétel ne legyen sem alul-, sem túlexponált, stb. És egész jól csinálja! (El is kezdtem az elejétől végignézni vele a... fényképalbumomat. :) ) A Dynamic mód, mint kitalálhattuk, a dinamikus fényerőszabályzást jelenti.
A monitor színcsatornánként 11 bites belső feldolgozással és megjelenítéssel rendelkezik, így pl. a kontraszt, színhőmérséklet vagy a fehéregyensúly állítására (melyeket digitálisan szimulálnak az LCD monitorok) nem fognak nekiállni összeolvadni a képen a világossági szintek (sávosodást okozva a finomabb színátmeneteken) többek között a kerekítési hibák miatt, mint az átlagos monitorok 8 bites feldolgozása esetén (bővebben lásd itt).
![](images/articles/tesztek/nec ea23wmi/6.jpg)
Fényszenzor és mini-joystick az előlapon
Azt hiszem, szintén újdonságot jelent a monitorok (legalábbis az LCD-k) terén a joystick. :) Ezzel az egy kezelőszervvel (NaViKey) lényegében az összes beállítást könnyen és gyorsan el tudjuk végezni. A LED fényereje is állítható. A szenzor segítségével pedig a környezeti fényhez lehet igazítani a fényerőt. A monitor kétféle ECO (takarékos) móddal is rendelkezik, melyeket külön gombbal (is) lehet aktiválni.
Videophilek kedvéért megjegyezném még, hogy a monitor nem végez scan-rate konverziót, tehát pl. egy 50 Hz-es forrást (PAL tévéműsor, megfelelő vevőkészülékkel) szépen 50 Hz-cel jelenít meg. A natív 24p támogatás meglétét sajnos nem tudtam letesztelni, de így van rá esély.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!
Az OSD menü
Az OSD Menu a Menu gomb mellett simán a mini-joystick (NaViKey) használatával is elérhető (ha a Hot Key ON állásban van a 4. lapon). Az alábbiakban a fontosabb funkciókat emelném ki, illetve ami nem önmagáért beszél.
![](images/articles/tesztek/nec ea23wmi/7.jpg)
ECO Mode 1-nél a fényerő az alsó 50, Mode 2-nél az alsó 70%-ában szabályozható. Ezen kívül az Auto Brightness a 3-as módba kapcsol. (Erre van egy külön nyomógomb is a káván; OFF, azaz kikapcsolt állás is van.)
- Auto Brighness Mode 1-ben a környezeti fényviszonyokat, Mode 2-nél a képtartalmat, Mode 3-nál mindkettőt figyelembe veszi a monitor a fényerő automatikus szabályzásában. (OFF, azaz kikapocsolt állás is van.) Felmerülhet a kérdés, mi a különbség az itteni Mode 2 és a Dynamic "DV" mód között: az utóbbinál a fényerő felső tartományában történik a szabályzás, az előbbinél pedig a beállított értékhez képest szabályoz +/- valamennyit.
- A "DV" módokról az 1. oldalon volt szó.
![](images/articles/tesztek/nec ea23wmi/8.jpg)
Itt az előre definiált sRGB és Native módok mellett különféle színhőmérsékleti beállítások között választhatunk, illetve ezeket át is állíthatjuk. Továbbá lehetőség van az egyedi RGB-s fehéregyensúly beszabályozásra is.
![](images/articles/tesztek/nec ea23wmi/9.jpg)
- Az Expansion Mode-nál a Full és az Aspect között választhatunk. Az első mindent teljesképernyőre nagyít, a második figyelembe veszi a képarányt.
- DisplayPort használata esetén megjelenik a Sound Input menüpont is, ahol választhatunk a digitális hang és az analóg bemenet között.
- A Video Detect egynél több bemenet használata esetén érdekes. First állásban egy másik aktív forrást keres a monitor, ha inaktívvá válik az éppen kiválasztott. None állásban ilyenkor a monitor is stand-by-ba megy.
- Az Off Timer hasonló funkciót lát el, mint pl. a tévéken.
- A Factory Preset funkcióval az egész monitor alapállapotba áll. Megjegyzem, a Reset gomb használatával lehetőség van kizárólag az éppen kiválasztott beállítás alaphelyzetbe állítására is.
![](images/articles/tesztek/nec ea23wmi/10.jpg)
Az IPM Setting Standard állásában a monitor akkor megy stand-by-ba, ha nem kap jelet. Sensor állásban pedig akkor, ha a környezeti fény egy időre a következő menüpontban beállított érték alá sűllyed.
![](images/articles/tesztek/nec ea23wmi/11.jpg)
A Carbon Savings az ECO módok használatával elért széndioxid kibocsátás-csökkenést jelzi ki (környezetvédelem...).
NaViSet
A készülékhez mellékelt NaViSet program segítségével a DVI vagy DisplayPort összeköttetés DCC/CI kommunikációs interfészét kihasználva a számítógépről is elvégezhetünk a monitoron néhány beállítási műveletet, illetve bizonyos információkat is megkaphatunk. Windows rendszereken a kezelőfelület a monitor és a grafikus kártya speciális tulajdonságait szabályozó ablakba épül be. Alább pedig a Mac OS-X-es változat látható.
![](images/articles/tesztek/nec ea23wmi/12.jpg)
![](images/articles/tesztek/nec ea23wmi/13.jpg)
![](images/articles/tesztek/nec ea23wmi/14.jpg)
![](images/articles/tesztek/nec ea23wmi/15.jpg)
NaViSet for Mac OS-X
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!
Panel, elektronika
![](images/articles/tesztek/nec ea23wmi/16.jpg)
A közeli fotó, egyéb tulajdonságok és a neten fellelhető információk alapján monitor H-IPS panelos. Lényegében olyan a képe, mint pl. a 2490WUXi2-nek, csak egy kicsit levágva a tetejéből/aljából (16:9 vs. 16:10). Azonban, itt nagyobb a kontrasztarány és mélyebb a feketeszint, melyért valószínűleg a feszültségszinteket szabályzó panelmeghajtó áramkörök eltérő hangolása felel. Továbbá, az IPS-eknél megszokott, rézsútos irányból látható fekete felfénylés is enyhébben jelentkezik, mint a nagytestvéren (ebben a 2690WUXi2-re hasonlít, ez meg valószínűleg valamiféle plusz rétegnek köszönhető) -- nem hiába, a filmezés kiemelt szempont ennél a monitornál.
UPDATE: Néhány tesztoldal eIPS panelosnak írja a monitort, de ez minden bizonnyal csak tipp a kedvező ár alapján, azonban technikailag megalapozatlan, mivel a panel paraméterei egyértelműen H-IPS-re vallanak. A két fajta egyébként azonos alapszerkezetre épül, csak az eIPS végleges kivitele valamivel egyszerűbb (valószínűleg kevesebb kiegészítő filter-réteg van rajta), miáltal az utóbbi feketeszintje jóval magasabb, kontrasztaránya alacsonyabb, és erősebben jelentkezik rajta a fekete részek rézsútos szögből jelentkező felfénylése. Minderről úgy is meggyőződtünk, hogy egymás mellé tettük a monitort a Dell U2410-essel és a bizonyosan eIPS panelos 2209WA-val: jól láthatóan az utóbbi volt a kakukktojás.
Mint az 1. oldalon szerepelt, a monitor színcsatornánként 11 bites precizitással dolgozik, ami az előfeldolgozást és megjelenítést illeti. Igaz, maga a panel csak 8 bites, de egy 8 fokozatú (=3 bit) ditherezéses eljárással ezt tovább finomítják. Ha valaki ezen fennakadna, felidézve azokat az időket, amikor a (3x)6 bites TN monitorok ugyancsak ditherezéssel állították elő a +2 biteket (ma már un. FRC-vel megy), jelezném, hogy itt 2 helyiértékkel alacsonyabb bitekről van szó, így 1/4 olyan halványan látszik az effekt -- gyakorlatilag csak 5cm-ről, és onnan is csak a sötétebb fokozatokon.
Feketeszint
![](images/articles/tesztek/nec ea23wmi/17.jpg)
![](images/articles/tesztek/nec ea23wmi/18.jpg)
0.05 cd/m2 -- 0.1 cd/m2
A monitoron 0.05 cd/m2 feketeszintig vehető vissza a fényerő, ami még egy koromsötét szobában is alig látszik. Az (alapállapotú kontraszt mellett) ehhez társuló ~60 cd/m2 fehérszint éppen passzol ezekhez a körülményekhez (kivéve talán a filmezést). A világosabb környezetben hosszabb távra ajánlott 120 cd/m2 fehérszinthez (fehéregyensúlytól függően kb. 30-as fényerőbeállításnál) ~0.1 cd/m2 feketeszint tartozik, ami szintén kiváló érték. Egyébként ez 1200:1 kontrasztarányt jelent! Végül a max. fényerő ~300 cd/m2, aminél 0.26 cd/m2 a feketeszint (ez sem rossz). A képek újfent 1/4s, f4.0, ISO 800 beállításokkal készültek.
Homogenitás
![](images/articles/tesztek/nec ea23wmi/19.jpg)
Az un. "barnateszt" a homogenitás vizsgálatára szolgál, az így készülő fénykép a legkisebb egyenetlenségeket is megmutatja. Itt is látható némi egyenetlenség, ugyanakkor szabad szemmel jóval kevésbé feltűnő a dolog, sőt nagyon is jó a homogenitás.
Betekintési szögek
A panel betekintési szögei hivatalosan 178/178 fok -- ez azt jelenti, hogy itt éri el a kontrasztarány a 10:1-et. Mint a fotómontázson látható, a nagyobb szögek felé természetesen valóban csökken a kontraszt, pontosabban a világosság, ugyanakkor a monitor előtt ülve, nem hogy szemből nem látjuk ezt (pl. a panel szélei felé), hanem (értelmes keretek között) mozogva-dülöngélve sem. A panel színtartása szinte tökéletes: azt gyakorlatilag bármely szögből megtartja! Márpedig éppen ez az, amit a szem nem tudna kompenzálni, míg a világosságot igen.
A korábban tesztelt H-IPS panelos monitorokhoz hasonlóan itt is észlelhető az a(z amúgy IPS típusoknál kissé szokatlan) jellegzetesség, hogy függőlegesen 45 fok környékén van egy kis völgy a szögfüggő kontrasztarány-görbében. Ez persze nem sok vizet zavar.
![](images/articles/tesztek/nec ea23wmi/20.jpg)
(Megjegyzés: Minden nézet azonos záridővel és blendével készült, hogy a kamera ne kompenzálja a csökkenő fénykibocsátást, hiszen azzal meghamisítaná az eredményt. Ugyanakkor, mivel a szem tud alkalmazkodni és egy sötét szobában fog is, szemre kisebb a változás.)
Reagálási idő (utánhúzás)
![](images/articles/tesztek/nec ea23wmi/21.jpg)
A PixPerAn nevű programmal igyekeztem meghatározni a monitor reagálási idejét. A program egyik tesztjében úgy kell módosítgatni bizonyos paramétereket, hogy a program által kirajzolt képecskék egybe essenek különféle mozgó objektumok szubjektív látványával. Miután ez megtörtént, a fenti képecske lett az eredmény (16-os tempó mellett). Ezek alapján a fekete->fehér váltási idő 10ms, a fehér->fekete váltási idő 14ms. Egyéb mérések szerint a g2g érték is eközött a kettő között alakul. Ezek az értékek soknak tűnhetnek a mai szokásos számok mellett, de az IPS panelok eltérő reagálási karakterisztikájuk által már akkor sem számítottak különösebben lassúnak, amikor ezen értékek kétszeresével rendelkeztek. Ráadásul mindezt az overdrive-os overshoot legkisebb jele nélkül éri el a monitor.
![](images/articles/tesztek/nec ea23wmi/22.jpg)
Itt pedig a valós képernyőfotók láthatók, 1/320-as záridővel. A bal oldali a legjobb, a jobb oldali a legrosszabb esetet mutatja be. Itt is megbizonyosodhattunk róla, hogy a válaszidő minden tekintetben 16ms alatt van, ami egyes vélemények szerint már "mindenre elég" (főleg IPS panel esetén). Az igazi hardcore játékosok persze valószínűleg kritikusabban szemlélik a kérdést.
Lag
![](images/articles/tesztek/nec ea23wmi/23.jpg)
A monitor un. lagja (a kép monitorba érkezése és a valós megjelenés közötti késleltetés) legjobb esetben 0, legrosszabb esetben 24ms-nak mutatkozott, az átlag 12ms alatt volt, ami szinte elhanyagolható, így ebből a szempontból kiválóan alkalmas a monitor játékra. (A különféle módok, úgy tűnt, nincsenek hatással a lagra.)
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!
Kalibráció
Beállítások (néhány jótanács)
Sokan LCD monitoroknál is a CRT-knél megszokott módon használják a fényerő és kontraszt beállítást, miközben itt egy kicsit máshogy működnek a dolgok. A fényerő általában (mint pl. ennél a monitornál is) a háttérvilágítást szabályozza, így a fehér legfelső szintje mellett egyben a feketeszintet is meghatározza. A kontraszt pedig (melyet digitálisan szimulálnak az LCD monitorok) ezen belül szabályozza a fehérszintet, többnyire az éppen aktuális feketeszinthez képest, ezáltal erősen függ tőle a kontrasztarány is. Jelen monitor 1000:1-1200:1 (natív) kontrasztaránnyal rendelkezik alapbeállítású (itt 50-es) kontraszton. Ez a legjobbak közé tartozik az LCD monitorok között, de pl. a CRT-k kontrasztarányánál kevesebb. Önmagában még sötétben sem túl sok, csak ha a fényerő is magasabb a kelleténél. Magyarán, ha túl világosnak érezzük a képet, először mindig a fényerőt csökkentsük le, és csak utána nyúljunk a kontraszthoz, ha még szükséges. Ezalól persze lehetnek kivételek (pl. a TN panelek kissé vakítóak a világosabb részeken), de pl. a jelen monitornál ez így nagyon jól működik (pl. minimum fényerőn sem kezdenek a feketébe veszni a kép sötétebb részei -- feltéve persze, hogy a beállítás a környezeti fényviszonyoknak megfelelő, azaz alapvetően nem túl sötét), főleg hogy itt a megszokottnál is jobban leszabályozható a háttérvilágítás. Így hozhatjuk ki a monitorból a legtöbbet, főleg mérsékelt környezeti fény mellett vagy épp sötétben. (Felfelé főleg nem ajánlatos állítani a kontrasztot [illetve itt az 53.1 még jó] LCD monitoroknál, mivel általában az alapbeállítás a digitális maximum, így úgysem tudja feljebb tornászni a fehérszintet, csak egyre több világos részlet vész bele a fehérbe.) De egyébként a kalibráló programoknak is éppen ez volt az ajánlása.
Színhelyesség, kalibráció
![](images/articles/tesztek/nec ea23wmi/24.jpg)
Külön kalibráció nélkül (és max. fényerőn, csak mert ez volt az alapbeállítás) átlagosnak volt mondható a színhelyesség (nyomdai igényeket tekintve); hasonló értékek jöttek ki Native, sRGB, illetve az egyes gyári színhőmérsékleti módokban.
![](images/articles/tesztek/nec ea23wmi/25.jpg)
Native mód, kalibrálva
![](images/articles/tesztek/nec ea23wmi/26.jpg)
sRGB mód, kalibrálva
![](images/articles/tesztek/nec ea23wmi/27.jpg)
Egyedileg beállított fehéregyensúly utáni kalibráció
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!
Végszó
![](images/articles/tesztek/nec ea23wmi/28.jpg)
Konklúzió
A monitor kiváló képminősége, nagy betekintési szögei és (natív) kontrasztaránya, mély feketéje, továbbá Full HD felbontása által kiemelkedően jó Full HD (vagy akár kisebb felbontású) filmezésre. Ugyanezen okokból kifolyólag a képek, fényképek is nagyszerűen festenek rajta (melyet a gamma-görbe optimalizáló funkció is segíthet). Persze nem csak nézni, editálni is lehet őket, így természetesen grafikus, DTP munkára is használható a monitor (ha nem zavar minket ebben a 16:9-es képarány). És bár nyilván nem az lesz a fő felhasználási területe, de játékra is alkalmas -- ha nem is hardcore szinten. Röviden, a Full HD monitorok igényes változata, 16:10-es társaihoz képest jóval kedvezőbb áron.
Pro:
- Képminőség
- Érdekes "DV" módok (gamma-görbe szabályzás, stb.)
- DisplayPort bemenet
- 11 bites precizitás
- Ár (annak, aki komolyabb típusok alternatívájaként tekint rá)
Kontra:
- Nincs szaturáció (színtelítettség) beállítási lehetőség
- Az 1080i jelet (pl. HD-s kábel-tunerről) nem szereti (720p-vel jó)
- Nem hardcore játékosoknak való
- Ár (annak, aki egyszerűen egy TN panelosoknál jobb monitort akar)