NEC EA231WMi teszt - OázisComputer.hu
Címünk 1067 Budapest, Csengery u 84. Telefon +36 30 522 4 522 / +36 1 7700 447

NEC EA231WMi teszt

Bevezető

Következő tesztalanyunk a vadi új NEC EA231WMi, mely a 23"-es, Full HD-s (1920x1080-as felbontású) monitorok felsőkategóriájának egyik, tudomásom szerint legelső képviselője, képességeihez mérten kedvező áron.

A monitor alapvető adatai

- 23", 1920x1080 (Full HD), 16:9 képarány, 0.265mm pixeltávolság (96 dpi)
- H-IPS panel
- 178/178 fok betekintési szögek
- 1000:1 kontrasztarány (3000:1 DC)
- 14 ms válaszidő (gyári adat)
- 3x11 bites belső feldolgozás és megjelenítés
- 3x11 bites belső LUT különféle gamma-profiloknak
- Max. fényerő: ~300 cd/m2
- Min. feketeszint: 0.05 cd/m (!)
- Standard Color Gamut (sRGB lefedettség)
- Beépített sztereó hangszórók (alul/hátul, 2x1W)
- Fogyasztás: normál 33W, max. 61W, stand-by 0.4W

 

Mechanika

A monitor nagy szögben forgatható jobbra-balra, dönthető, portré módba fordítható (pivot), magassága is állítható. Igen stabilan tartja magát. Hátul letakarható kábelvezető fülekkel is rendelkezik. (Továbbá NEC-s sajátosságként fogantyúval is rendelkezik a könnyebb áthelyezhetőség érdekében.)

 

Csatlakozók

 

- AC in (100-120/220-240V)
- 1x DisplayPort (HDCP-s; innen is tud fogadni hangot és elvileg 3x10 bites képet)
- 1x DVI-D (HDCP-s)
- 1x D-Sub (VGA)
- 1x stereo audio in
- 1x headphone out (oldalt)
- USB 2.0 hub 4 kimenettel (2 alul, 2 oldalt)

Tartozékok

 

A készülékhez a következőket mellékelik: Setup Manual, CD (driver és a NaViSet program), kábeltakaró (a kábelvezető fülek eltakarására), hálózati áram kábel, DVI-D kábel, D-Sub (VGA) kábel, USB kábel, audió kábel.

A monitor H-IPS TFT-LCD panelt használ, mely az IPS technológia legújabb generációja. Elsősorban ennek köszönhető a kitűnő képminőség, mely messze felülmúlja az átlagos monitorok TN+film típusú paneljét, és a VA típusokat is maga mögé utasítja. Aki eddig nem találkoztott az IPS valamely újabb generációjával, könnyen az az érzése támadhat, hogy nem is egy LCD monitort néz: kellemes és stabil kép, gyönyörű, élethű színek. Ezek a tulajdonságok koránt sem csak a profi DTP-seknek és fotósoknak számíthatnak, azonban mindez a hasonló monitorok árazásán is erőteljesen megmutatkozott. (Rendszerint a hozzájuk társított elektronika sem átlagos.)

Szerencsére nemrég elindult egy új trend: egymás után jelennek meg különféle, egyre elérhetőbb áru H-IPS (és eIPS, mely annak picit butított, költséghatékonyabb változata) panelos monitorok -- úgy látszik, a korábbiaknál is jobb kontrasztarány és betekintési szögek mellett a gyártási költséget is sikerült lejjebb szorítani. Az EA231WMi monitor is ennek a trendnek egy újabb képviselője.

Az egyes paneltípusok főbb jellemzőiről és eltéréseiről pl. itt található egy tömör összefoglaló. Itt pedig egy videós összehasonlítás az IPS és a TN között, betekintési szögek szempontjából -- bár ez két korábbi generációt ábrázol, ma is hasonló a helyzet. Ezzel kapcsolatban még megjegyezném, hogy a nagy betekintési szögek célja elsősorban nem az, hogy a konyhából is látsszon a kép: az IPS-sel ellentétben a TN a monitor előtt ülve sem biztosít egységes képet -- ne felejtsük el, hogy az egyes pixeleket is más-más szögből látjuk --, ráadásul utóbbinál a szemlélő kisebb elmozdulására is azonnal változik a kép, önkéntelenül is mozdulatlanságra késztetve az embert. IPS-nél -- többek között -- ezeket elfelejthetjük.

 

Különlegességek

 

 

A monitor több profillal rendelkezik: Standard, Movie, Gaming, Photo, Dynamic. Ezek lényegében különféle gamma-görbéket jelentenek, és (az első és az utolsó kivételével) némi élkiemeléssel is rendelkeznek. Movie módban kissé kontrasztosabb és világosabb lesz a kép, Gaming módban elsősorban a sötétebb részek válnak világosabbá (így pl. kevésbé lehet elrejtőzni előlünk az árnyékban). De azt hiszem, a legnagyobb újdonságot a Photo mód jelenti, amelyben a monitor folyamatosan elemzi a megjelenített kép hisztogramját, és úgy állítja be a gamma-görbét, hogy a felvétel ne legyen sem alul-, sem túlexponált, stb. És egész jól csinálja! (El is kezdtem az elejétől végignézni vele a... fényképalbumomat. :) ) A Dynamic mód, mint kitalálhattuk, a dinamikus fényerőszabályzást jelenti.

A monitor színcsatornánként 11 bites belső feldolgozással és megjelenítéssel rendelkezik, így pl. a kontraszt, színhőmérséklet vagy a fehéregyensúly állítására (melyeket digitálisan szimulálnak az LCD monitorok) nem fognak nekiállni összeolvadni a képen a világossági szintek (sávosodást okozva a finomabb színátmeneteken) többek között a kerekítési hibák miatt, mint az átlagos monitorok 8 bites feldolgozása esetén (bővebben lásd itt).

 

Fényszenzor és mini-joystick az előlapon

 

Azt hiszem, szintén újdonságot jelent a monitorok (legalábbis az LCD-k) terén a joystick. :) Ezzel az egy kezelőszervvel (NaViKey) lényegében az összes beállítást könnyen és gyorsan el tudjuk végezni. A LED fényereje is állítható. A szenzor segítségével pedig a környezeti fényhez lehet igazítani a fényerőt. A monitor kétféle ECO (takarékos) móddal is rendelkezik, melyeket külön gombbal (is) lehet aktiválni.

Videophilek kedvéért megjegyezném még, hogy a monitor nem végez scan-rate konverziót, tehát pl. egy 50 Hz-es forrást (PAL tévéműsor, megfelelő vevőkészülékkel) szépen 50 Hz-cel jelenít meg. A natív 24p támogatás meglétét sajnos nem tudtam letesztelni, de így van rá esély.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Az OSD menü

Az OSD Menu a Menu gomb mellett simán a mini-joystick (NaViKey) használatával is elérhető (ha a Hot Key ON állásban van a 4. lapon). Az alábbiakban a fontosabb funkciókat emelném ki, illetve ami nem önmagáért beszél.

 

 

ECO Mode 1-nél a fényerő az alsó 50, Mode 2-nél az alsó 70%-ában szabályozható. Ezen kívül az Auto Brightness a 3-as módba kapcsol. (Erre van egy külön nyomógomb is a káván; OFF, azaz kikapcsolt állás is van.)
- Auto Brighness Mode 1-ben a környezeti fényviszonyokat, Mode 2-nél a képtartalmat, Mode 3-nál mindkettőt figyelembe veszi a monitor a fényerő automatikus szabályzásában. (OFF, azaz kikapocsolt állás is van.) Felmerülhet a kérdés, mi a különbség az itteni Mode 2 és a Dynamic "DV" mód között: az utóbbinál a fényerő felső tartományában történik a szabályzás, az előbbinél pedig a beállított értékhez képest szabályoz +/- valamennyit.
- A "DV" módokról az 1. oldalon volt szó.

 

 

Itt az előre definiált sRGB és Native módok mellett különféle színhőmérsékleti beállítások között választhatunk, illetve ezeket át is állíthatjuk. Továbbá lehetőség van az egyedi RGB-s fehéregyensúly beszabályozásra is.

 

 

- Az Expansion Mode-nál a Full és az Aspect között választhatunk. Az első mindent teljesképernyőre nagyít, a második figyelembe veszi a képarányt.
- DisplayPort használata esetén megjelenik a Sound Input menüpont is, ahol választhatunk a digitális hang és az analóg bemenet között.
- A Video Detect egynél több bemenet használata esetén érdekes. First állásban egy másik aktív forrást keres a monitor, ha inaktívvá válik az éppen kiválasztott. None állásban ilyenkor a monitor is stand-by-ba megy.
- Az Off Timer hasonló funkciót lát el, mint pl. a tévéken.
- A Factory Preset funkcióval az egész monitor alapállapotba áll. Megjegyzem, a Reset gomb használatával lehetőség van kizárólag az éppen kiválasztott beállítás alaphelyzetbe állítására is.

 

 

Az IPM Setting Standard állásában a monitor akkor megy stand-by-ba, ha nem kap jelet. Sensor állásban pedig akkor, ha a környezeti fény egy időre a következő menüpontban beállított érték alá sűllyed.

 

A Carbon Savings az ECO módok használatával elért széndioxid kibocsátás-csökkenést jelzi ki (környezetvédelem...).

 

NaViSet

A készülékhez mellékelt NaViSet program segítségével a DVI vagy DisplayPort összeköttetés DCC/CI kommunikációs interfészét kihasználva a számítógépről is elvégezhetünk a monitoron néhány beállítási műveletet, illetve bizonyos információkat is megkaphatunk. Windows rendszereken a kezelőfelület a monitor és a grafikus kártya speciális tulajdonságait szabályozó ablakba épül be. Alább pedig a Mac OS-X-es változat látható.

NaViSet for Mac OS-X

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Panel, elektronika

A közeli fotó, egyéb tulajdonságok és a neten fellelhető információk alapján monitor H-IPS panelos. Lényegében olyan a képe, mint pl. a 2490WUXi2-nek, csak egy kicsit levágva a tetejéből/aljából (16:9 vs. 16:10). Azonban, itt nagyobb a kontrasztarány és mélyebb a feketeszint, melyért valószínűleg a feszültségszinteket szabályzó panelmeghajtó áramkörök eltérő hangolása felel. Továbbá, az IPS-eknél megszokott, rézsútos irányból látható fekete felfénylés is enyhébben jelentkezik, mint a nagytestvéren (ebben a 2690WUXi2-re hasonlít, ez meg valószínűleg valamiféle plusz rétegnek köszönhető) -- nem hiába, a filmezés kiemelt szempont ennél a monitornál.

UPDATE: Néhány tesztoldal eIPS panelosnak írja a monitort, de ez minden bizonnyal csak tipp a kedvező ár alapján, azonban technikailag megalapozatlan, mivel a panel paraméterei egyértelműen H-IPS-re vallanak. A két fajta egyébként azonos alapszerkezetre épül, csak az eIPS végleges kivitele valamivel egyszerűbb (valószínűleg kevesebb kiegészítő filter-réteg van rajta), miáltal az utóbbi feketeszintje jóval magasabb, kontrasztaránya alacsonyabb, és erősebben jelentkezik rajta a fekete részek rézsútos szögből jelentkező felfénylése. Minderről úgy is meggyőződtünk, hogy egymás mellé tettük a monitort a Dell U2410-essel és a bizonyosan eIPS panelos 2209WA-val: jól láthatóan az utóbbi volt a kakukktojás.

Mint az 1. oldalon szerepelt, a monitor színcsatornánként 11 bites precizitással dolgozik, ami az előfeldolgozást és megjelenítést illeti. Igaz, maga a panel csak 8 bites, de egy 8 fokozatú (=3 bit) ditherezéses eljárással ezt tovább finomítják. Ha valaki ezen fennakadna, felidézve azokat az időket, amikor a (3x)6 bites TN monitorok ugyancsak ditherezéssel állították elő a +2 biteket (ma már un. FRC-vel megy), jelezném, hogy itt 2 helyiértékkel alacsonyabb bitekről van szó, így 1/4 olyan halványan látszik az effekt -- gyakorlatilag csak 5cm-ről, és onnan is csak a sötétebb fokozatokon.

Feketeszint

0.05 cd/m2 -- 0.1 cd/m2

 

A monitoron 0.05 cd/m2 feketeszintig vehető vissza a fényerő, ami még egy koromsötét szobában is alig látszik. Az (alapállapotú kontraszt mellett) ehhez társuló ~60 cd/m2 fehérszint éppen passzol ezekhez a körülményekhez (kivéve talán a filmezést). A világosabb környezetben hosszabb távra ajánlott 120 cd/m2 fehérszinthez (fehéregyensúlytól függően kb. 30-as fényerőbeállításnál) ~0.1 cd/m2 feketeszint tartozik, ami szintén kiváló érték. Egyébként ez 1200:1 kontrasztarányt jelent! Végül a max. fényerő ~300 cd/m2, aminél 0.26 cd/m2 a feketeszint (ez sem rossz). A képek újfent 1/4s, f4.0, ISO 800 beállításokkal készültek.

Homogenitás

Az un. "barnateszt" a homogenitás vizsgálatára szolgál, az így készülő fénykép a legkisebb egyenetlenségeket is megmutatja. Itt is látható némi egyenetlenség, ugyanakkor szabad szemmel jóval kevésbé feltűnő a dolog, sőt nagyon is jó a homogenitás.

Betekintési szögek

A panel betekintési szögei hivatalosan 178/178 fok -- ez azt jelenti, hogy itt éri el a kontrasztarány a 10:1-et. Mint a fotómontázson látható, a nagyobb szögek felé természetesen valóban csökken a kontraszt, pontosabban a világosság, ugyanakkor a monitor előtt ülve, nem hogy szemből nem látjuk ezt (pl. a panel szélei felé), hanem (értelmes keretek között) mozogva-dülöngélve sem. A panel színtartása szinte tökéletes: azt gyakorlatilag bármely szögből megtartja! Márpedig éppen ez az, amit a szem nem tudna kompenzálni, míg a világosságot igen.

A korábban tesztelt H-IPS panelos monitorokhoz hasonlóan itt is észlelhető az a(z amúgy IPS típusoknál kissé szokatlan) jellegzetesség, hogy függőlegesen 45 fok környékén van egy kis völgy a szögfüggő kontrasztarány-görbében. Ez persze nem sok vizet zavar. 

 

(Megjegyzés: Minden nézet azonos záridővel és blendével készült, hogy a kamera ne kompenzálja a csökkenő fénykibocsátást, hiszen azzal meghamisítaná az eredményt. Ugyanakkor, mivel a szem tud alkalmazkodni és egy sötét szobában fog is, szemre kisebb a változás.)

 

Reagálási idő (utánhúzás)

 

A PixPerAn nevű programmal igyekeztem meghatározni a monitor reagálási idejét. A program egyik tesztjében úgy kell módosítgatni bizonyos paramétereket, hogy a program által kirajzolt képecskék egybe essenek különféle mozgó objektumok szubjektív látványával. Miután ez megtörtént, a fenti képecske lett az eredmény (16-os tempó mellett). Ezek alapján a fekete->fehér váltási idő 10ms, a fehér->fekete váltási idő 14ms. Egyéb mérések szerint a g2g érték is eközött a kettő között alakul. Ezek az értékek soknak tűnhetnek a mai szokásos számok mellett, de az IPS panelok eltérő reagálási karakterisztikájuk által már akkor sem számítottak különösebben lassúnak, amikor ezen értékek kétszeresével rendelkeztek. Ráadásul mindezt az overdrive-os overshoot legkisebb jele nélkül éri el a monitor.

 

 

Itt pedig a valós képernyőfotók láthatók, 1/320-as záridővel. A bal oldali a legjobb, a jobb oldali a legrosszabb esetet mutatja be. Itt is megbizonyosodhattunk róla, hogy a válaszidő minden tekintetben 16ms alatt van, ami egyes vélemények szerint már "mindenre elég" (főleg IPS panel esetén). Az igazi hardcore játékosok persze valószínűleg kritikusabban szemlélik a kérdést.

 

Lag

 

A monitor un. lagja (a kép monitorba érkezése és a valós megjelenés közötti késleltetés) legjobb esetben 0, legrosszabb esetben 24ms-nak mutatkozott, az átlag 12ms alatt volt, ami szinte elhanyagolható, így ebből a szempontból kiválóan alkalmas a monitor játékra. (A különféle módok, úgy tűnt, nincsenek hatással a lagra.)

 

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Kalibráció

Beállítások (néhány jótanács)

Sokan LCD monitoroknál is a CRT-knél megszokott módon használják a fényerő és kontraszt beállítást, miközben itt egy kicsit máshogy működnek a dolgok. A fényerő általában (mint pl. ennél a monitornál is) a háttérvilágítást szabályozza, így a fehér legfelső szintje mellett egyben a feketeszintet is meghatározza. A kontraszt pedig (melyet digitálisan szimulálnak az LCD monitorok) ezen belül szabályozza a fehérszintet, többnyire az éppen aktuális feketeszinthez képest, ezáltal erősen függ tőle a kontrasztarány is. Jelen monitor 1000:1-1200:1 (natív) kontrasztaránnyal rendelkezik alapbeállítású (itt 50-es) kontraszton. Ez a legjobbak közé tartozik az LCD monitorok között, de pl. a CRT-k kontrasztarányánál kevesebb. Önmagában még sötétben sem túl sok, csak ha a fényerő is magasabb a kelleténél. Magyarán, ha túl világosnak érezzük a képet, először mindig a fényerőt csökkentsük le, és csak utána nyúljunk a kontraszthoz, ha még szükséges. Ezalól persze lehetnek kivételek (pl. a TN panelek kissé vakítóak a világosabb részeken), de pl. a jelen monitornál ez így nagyon jól működik (pl. minimum fényerőn sem kezdenek a feketébe veszni a kép sötétebb részei -- feltéve persze, hogy a beállítás a környezeti fényviszonyoknak megfelelő, azaz alapvetően nem túl sötét), főleg hogy itt a megszokottnál is jobban leszabályozható a háttérvilágítás. Így hozhatjuk ki a monitorból a legtöbbet, főleg mérsékelt környezeti fény mellett vagy épp sötétben. (Felfelé főleg nem ajánlatos állítani a kontrasztot [illetve itt az 53.1 még jó] LCD monitoroknál, mivel általában az alapbeállítás a digitális maximum, így úgysem tudja feljebb tornászni a fehérszintet, csak egyre több világos részlet vész bele a fehérbe.) De egyébként a kalibráló programoknak is éppen ez volt az ajánlása.

Színhelyesség, kalibráció

 

 

Külön kalibráció nélkül (és max. fényerőn, csak mert ez volt az alapbeállítás) átlagosnak volt mondható a színhelyesség (nyomdai igényeket tekintve); hasonló értékek jöttek ki Native, sRGB, illetve az egyes gyári színhőmérsékleti módokban.

 

Native mód, kalibrálva

 

sRGB mód, kalibrálva

 

Egyedileg beállított fehéregyensúly utáni kalibráció

 

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Végszó

Konklúzió

A monitor kiváló képminősége, nagy betekintési szögei és (natív) kontrasztaránya, mély feketéje, továbbá Full HD felbontása által kiemelkedően jó Full HD (vagy akár kisebb felbontású) filmezésre. Ugyanezen okokból kifolyólag a képek, fényképek is nagyszerűen festenek rajta (melyet a gamma-görbe optimalizáló funkció is segíthet). Persze nem csak nézni, editálni is lehet őket, így természetesen grafikus, DTP munkára is használható a monitor (ha nem zavar minket ebben a 16:9-es képarány). És bár nyilván nem az lesz a fő felhasználási területe, de játékra is alkalmas -- ha nem is hardcore szinten. Röviden, a Full HD monitorok igényes változata, 16:10-es társaihoz képest jóval kedvezőbb áron.

Pro:
- Képminőség
- Érdekes "DV" módok (gamma-görbe szabályzás, stb.)
- DisplayPort bemenet
- 11 bites precizitás
- Ár (annak, aki komolyabb típusok alternatívájaként tekint rá)

Kontra:
- Nincs szaturáció (színtelítettség) beállítási lehetőség
- Az 1080i jelet (pl. HD-s kábel-tunerről) nem szereti (720p-vel jó)
- Nem hardcore játékosoknak való
- Ár (annak, aki egyszerűen egy TN panelosoknál jobb monitort akar)