

A Dahua Technology nevű cég leginkább a biztonsági kameráiról híres a nagyvilágban, de mindenféle kijelzőt, köztük monitorokat, videofalakat, sőt televíziókat is gyárt. Első gaming monitora valamikor 2022-ben jelent meg, azóta összesen nem kevesebb, mint tíz modellt kínál a gamereknek. Tesztünk tárgya a 21:9-es formátumú, 30” képátlójú LM30-E330CA típus.
Főbb gyári adatok – Dahua DHI-LM30-E330CA
Design, csatlakozók
A design meghatározó jellegzetessége a 21:9-es képformátum és a képernyő 1500R nagyságú görbülete. Ez utóbbi azt jelenti, hogy a képernyőtől 1,5 m távolságban ülve annak minden pontja ugyanakkora távolságra van tőlünk, azaz a panel felülete merőleges a nézési irányra, ami nem hátrány egy játékos számára. A gaming monitorokra jellemző LED-es effekt világítás visszafogott megoldása és a csatlakozók elhelyezése (könnyű elérhetősége) dicséretet érdemel.
Az állvány vékony lábai első látásra nem látszanak bizalomgerjesztőnek a stabilitást tekintve, ám összeszerelés után kellemes a csalódás: a lábak tömör fémből készültek (ennek a súly miatt van jelentősége), plusz van egy hátsó támasztóláb is, így túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a stabilitás tökéletes.
A képernyő három irányban mozgatható: a dőlés -5…+20 fokos, a magasság 115 mm-es tartományban, az elfordítás pedig -25…+25 fok tartományban állítható (a képen a döntés nincs feltüntetve).
Csatlakozókból nem találunk sokat, de DisplayPort-ból és HDMI portból is van kettő-kettő, plusz van egy hüvely a hálózati adapter számára és egy mini jack a fejhallgató csatlakoztatásához. Ami talán hiányolható, az az USB hub, ami manapság (több-kevesebb porttal) majdnem minden monitoron megtalálható.
Kezelés
A monitor kezelése egyetlen, a hátoldal jobb alsó sarkában található joy gombbal lehetséges a szokásos módon. A főmenü hat almenüből áll, elsőként a Game Settings, és az itt található opciók jelennek meg:
A Standard Mode-hoz a monitor „natív” beállítása tartozik, az alapvető méréseket ebben fogjuk elvégezni. A Game Settings itt látható alpontjain kívül van még hét további – mint a Response Time, a Refresh Rate,a Game Crosshair stb. –, mind a játékhoz kapcsolódó funkciók, amelyek görgetéssel érhetők el.
A Picture Settings-ben találjuk a Brightness, Contrast, Gamma, Low Blue Light és hasonló beállítási lehetőségeket. Van itt egy szokatlan és némileg rejtélyes elnevezésű pont, a Contextual Model. Ezt bekapcsolva kiderül, hogy itt érhetők el a nem a játékhoz kapcsolódó presetek: a Movie Mode, a Reading Mode és Night Mode.
A Color Settings alatt találjuk a különböző színhőmérsékletű módok választási lehetőségét (Warm, Normal, Cool), továbbá a három User módot, és a színezet (Hue) és a telítettség (Saturation) változtatására alkalmas funkciókat. Kalibráláshoz a User módok valamelyikét célszerű használni, ahol a három alapszín egyensúlya, így a színhőmérséklet viszonylag pontosan beállítható.
A gyorsgomb OSD Settings/Hotkey1, 2, 3 beállítások a joy gomb bal, alsó és felső billentéséhez tartoznak, és alapállapotban a célzókereszt (Game Crosshair), a nem a játékhoz tartozó presetek (Contextual Model) és a bemenet választása (Input Signal) vannak hozzárendelve, egyébként pedig a menüben 12 funkció bármelyike közül választhatunk mindhárom pozíció esetében.
Képernyő és játék
Az ívelt képernyők nem most jelentek meg a monitorok világában, ám jó ideig sokan idegenkedtek tőle. Ez mára talán nagyrészt a múlté (?), mivel könnyen belátható, sőt érzékelhető, hogy a szemünknek jobb, ha a képernyő szélei felé nem kell nagyon átfókuszálnia, főleg, ha viszonylag közel ülünk, és ha széles a képernyő. Az 1500R-es görbület szolidnak mondható, vannak ennél erőteljesebben ívelt képernyők is.
A nézési élmény szempontjából a 21:9-es formátum szintén előnyösnek mondható a nem versenyszerűen, illetve nem hivatásszerűen játszó gamerek számára. Azért csak nekik, mert az igazi e-sport versenyeken nem szívesen látott vendég a 16:9-esnél szélesebb formátum. A magyarázat kézenfekvő:a 21:9-es képernyőn jóval nagyobb területet látható be, mint a 16:9-esen, és ez nem kívánt előnyt jelenthetne az ilyen képernyőn játszó gamer számára (amennyiben az adott játék támogatja a 21:9-et).
A fényerő Standard beállításban 223 nit (ami az 55-ös skálaértékhez tartozik a 100-as skálán). A maximális fényerő ennél jóval magasabb, 362,7 nit. A statikus kontraszt – nem meglepő módon, mivel VA panelről van szó – kellően magas, a mérés szerint 2830:1, ami csaknem annyi, mint a specifikált kontraszt.
A 2560 x 1080 pixel felbontású VA panel betekintési szöge továbbra is valamivel kisebb, mint az IPS paneleké, de a színek szépek és élénkek, amit a mérés is igazolt:
A natív (Standard) beállításban mérhető színtartomány és gamma. A piros háromszög jelenti a mért tartományt, a zöld, lila és kék a referencia-színtereket. Mivel a DCI-P3 lefedettsége 93%-os, a panelt széles színterűnek tekinthetjük. A gamma ugyan kisebb, mint az elvárt 2,2, de ezen könnyen segíthetünk, ha a menüben a gammát a névleges 2,2-ről átállítjuk 2,4-ra vagy 2,6-ra
A továbbiakban azt is megmértük, hogy a képernyő mennyire homogén. Ha nem speciális munkamonitorról van szó, akkor az LCD monitoroktól általában azt várjuk, hogy a színhőmérséklet (fehérpont) hibája ne legyen nagyobb ΔE = 3-nál, a fénysűrűség hibája pedig 10%-nál. A mérések szerint ezek az elvárások az E330CA esetében teljesültek.
A monitor egyéb tulajdonságaiból kiderül a rendeltetése. A 200 Hz-es frissítés (választható a 60, 120 vagy 144 Hz frissítés is) bőven elegendő a mozgás-elmosódás leszorításához, mivel az MPRT (moving picture response time) a frissítéssel fordítottan arányos (esetünkben kb. 5 ms). A frissítési frekvencia a legegyszerűbben a videokártya kezelő paneljén állítható be, pl. Nvidia kártya esetében a következőképpen:
A pixel-válaszidőnek (response time, RT)„illik” kisebbnek lennie az MPRT-nél, de a specifikációban szereplő 1 ms-nál azért nagyobb: a GtoG átmenetek szürkéitől (a konkrét színek fénysűrűségétől) függően inkább 2-4 ms, átlagosan kb. 3 ms. Ez azonban gyakorlatilag még nem rontja észrevehetően a panel reszponzivitását, illetve a különbséget esetleg a hardcore játékosok érzékelik.
A monitor támogatja a FreeSync adaptív szinkront és G-Sync kompatibilis, úgyhogy mind AMD, mind Nvidia kártyával biztosított a képtörés és a járulékos késleltetés kivédése, ami összességében gördülékenyebbé teszi a játékot.
Összegzés
Ha valakinek a felbontással kapcsolatban nincsenek extra igényei, és nem akar egy nagyobb összeget költeni egy ismertebb gamer márkára, vagy egy nagy frissítésű, négyszer-ötször drágább OLED monitorra, akkor nemigen fog csalódni a Dahua E330CA-ban. A játékhoz manapság elvárható reszponzivitási igényeket kielégíti, a színei szépek, élénkek, a gyors mozgások nem mosódnak el, és a pixel-válaszidő is elfogadható. Az egyéb „kötelező” funkciók, mint a LED-es effekt világítás, a célzókereszt, amely árnyékok kiegyenlítése és a különféle game presetek szintén megtalálhatók.
Értékelés
Ami tetszett
Ami kevésbé tetszett
A monitor tesztelését a monitorinfo.hu munkatársai végezték.