Acer Nitro XV275UP3 teszt
A gamerek biztosan jól ismerik az Acer által sok évvel ezelőtt bevezetett Predator és Nitro fantázianevű monitorcsaládok egy vagy több tagját. A gyártó a Predator típusokat árban és szolgáltatásokban magasabbra pozícionálta, mint a Nitro készülékeket,részben a beépített Nvidia G-Sync hardverrel indokolva. A Nitro azonban ma már sok tekintetben megközelíti a Predatorok képességeit, ár/érték arányban pedig gyakran megelőzi. Mi az alábbiakban a Nitro család legújabb tagja, az XV275U P3 teszteredményeit ismertetjük.
Mielőtt a specifikáció részleteibe belemennénk, néhány figyelemre méltó jellemzőt érdemes külön megemlíteni. Az egyik a ma még az LCD monitoroknál általánosnak egyáltalán nem mondható mini-LED háttérvilágítás, a 384-zónás local dimminggel. A lokális fényerőszabályozás – ami azért manapság már nem ritkaság – hatalmas előrelépés az LCD panelek egyébként nem túl nagy szimultán kontrasztarányának ugrásszerű növelésében. A valódi HDR dinamika reprodukálása elképzelhetetlen a local dimming nélküli LCD monitorokon.
Ha már a HDR szóba került, az XV275U P3 másik kiemelkedő jellemzője a VESA DisplayHDR 1000 megfelelőség, ami többek között azt jelenti, hogy a panel megfelel a HDR10 (amely gyakorlatilag a HDR videók és HDR játékok szabványa) megjelenítéshez előírt fényerő-követelménynek.
A harmadik meggyőző, és mindenképpen megemlítendő tulajdonság a kivételesennagy színtartomány (WCG – widecolorgamut). Konkrétan a specifikáció szerint a monitor színtere 99%-ban lefedi az Adobe RGB színteret, de – kicsit előreszaladva – aP3 színtartomány lefedettsége is nagyobb 90%-nál, így az XV275U P3 teljesíti a HDR támasztotta WCG követelményt is.
Ami a játék szempontjából fontos frissítési frekvenciát illeti (talán ezt kellett volna először említeni), ennek a monitornak a natív frissítése 165 Hz, de overclockolva170 Hz is kihozható belőle. Ez a frissítés a legtöbb játékos számára több, mint elegendő.
A GtoG átlagos válaszidőre a gyár 2 ms-ot ad meg, ami egy VA paneltől nagyon jó érték. Ezt közelítő jelleggel ellenőrizni fogjuk. Emellett természetesen a FreeSync Premium (AMD kártyával a PC-ben) vagy a G-Sync kompatibilitás (Nvidia kártyával) az aktuális képkockaszámot és a monitor frissítését szinkronizálva széles határokon belül képtöréstől és járulékos késleltetéstől mentes játékot biztosít.Lássuk ezek után a fontosabb műszaki adatokat!
Főbb gyári adatok
- Panel típusa: VA
- Képernyőméret: 27”
- Háttérvilágítás: Mini-LED (384-zónás local dimming)
- Natív felbontás: QHD (2560 x 1440 pixel)
- Pixelsűrűség: 109 PPI
- Panelfelület: anti-glare (matthoz közeli), 3H keménység
- Natív kontrasztarány: 4000:1 (local dimming nélkül)
- Max. fényerő: 600 cd/m2 (SDR), illetve 1000 cd/m2 (HDR)
- Pixel-válaszidő: 2msGtoG
- Színmélység: 10 bit (8 bit + FRC)
- Színtartomány lefedettség: az Adobe RGB 99%-a
- VESA HDR minősítés: DisplayHDR1000
- Betekintési szög: 178/178 fok
- Frissítési frekvencia: 170 Hz (OC 165 Hz)
- Dinamikus szinkron: AMD FreeSync Premium
- Beépített hangszóró: 2 x 4 W
- Méretek: 613 x 437-587 x 267 mm
- Tömeg: 6,32 kg (állvánnyal együtt)
- VESA rögzítés: 75 x 75 mm
Kivitel, kezelés, csatlakoztatás
A design hozza a szokásos Acer minőséget: széles „V” alakú fém talp, stabil állványoszlop és a három oldalán „keret nélküli” képernyő, összességben masszív felépítésű.
A képernyő magasságát 15 cm-es tartományban lehet állítani. Érdekes megoldás, hogy a legmagasabb beállításban, és attól lefelé kb. 5 cm-ig a dönthetőségi szög nagyobb (ez a kalibráló szenzor elhelyezésekor külön előny), a tartomány egyébként -5…+25 fok. Az elfordítási határok: -25…+25 fok, és ezen kívül vízszintes tengely körül a képernyő portrait állásba, azaz 90 fokban is elforgatható.
A kezelőgombok ezen a Nitro modellen a ház aljára kerültek, a jobb alsó szegélyre. Egyikük a be/ki kapcsoló gomb, a másik négy pedig minden vezérlési, navigációs, kiválasztási és jóváhagyási feladatot ellát. A főmenüben való lépegetés ezekkel a gombokkal egy kicsit kényelmetlen és hosszadalmas – de mint minden mást, ezt is meg lehet szokni.
A csatlakozófelület rendkívül egyszerű, már-már puritán: a tápadapter csatlakozóján kívül találunk 2 db 2.0-ás HDMI portot, egy 1.4-es DisplayPortot és egy audiokimenetet. USB portok nincsenek a monitoron.
Menürendszer
Az OSD menürendszer nagyon hasonló több más Nitro monitor, pl. a korábban általunk tesztelt XV273K menürendszeréhez, attól eltekintve, hogy annak kezelése egyszerűbb volt a hátlapon elhelyezett joy gombbal.
A négy gombhoz (az ötödik a be/ki kapcsoló) hozzá van rendelve a bemenetválasztás és a főmenü kiválasztása, kettő pedig hot key-ként funkcionál. Az utóbbiakhoz alapértelmezetten a képi mód választása, illetve a fényerőszabályozás tartozik, de ez a főmenüből bármikor megváltoztatható a szokásos módon (kontraszt, gamma, overdrive, hangerő, kékfény csökkentése). A négy gomb bármelyikét megnyomva, ez a kis választóablak feljön:
A képi módok választómenüje tökéletesen azonos a már megszokott elrendezéssel:
A főmenü is csak annyit változott, hogy a korábbi hét almenüt kiegészítették az információs almenüvel (amelynek alján, nem túl logikus módon, a „ResetAllSettings” is megtalálható), továbbá három saját egyediGame beállítás elmenthető:
A panel szemrevételezése és mérése
A matt bevonattal ellátott VA panel a bevezetőben említett tulajdonságai miatt a kiválóak közé sorolható. Igaz, a felbontása QHD, és nem UHD, mint pl. a Nitro XV275K P3 IPS panelé, de ez utóbbi monitor majdnem kétszer annyiba kerül, mint a tesztelt készülékünk.Ezen kívül a VA panel natív kontrasztaránya (kb. 4000:1) messze felülmúlja az IPS panelekét. Márpedig SDR-ben – ha a local dimming nincs aktiválva – sokat számít a nagy natív kontraszt. Persze a betekintési szöget tekintve ismerjük a VA panel hátrányát, de játék közben nem jellemző, hogy nagy oldalszög alatt nézegetnénk a képernyőt.
A színes képek kifejezetten jól mutatnak azXV275U P3-ason, beleértve a HDR videókat és játékokat is, mivel, ahogy már említettük, minden feltétele megvan a korrekt HDR10 megjelenítésnek. A méréseink is alátámasztják ezt a megállapítást (lásd később). Egy nem-HDR monitoron nem lehet visszaadni a szemmel érzékelhető élményt, ezért a következő kép csak halvány megközelítése a látottaknak.
Egy képkocka a Lucy c. HDR filmből. Még nem-HDR monitoron is észrevehető, hogy a fehér ingek, köpenyek ráncai, gyűrődései milyen sokféle tónusban jelennek meg
Az első méréseket a resetelt alapállásban, azaz a natív állapotban végeztük (ennek a Standard képi mód felel meg). De VIGYÁZAT, ez a beállítás nem teljesen „natív”.Ha nem figyelünk erre, akkor a korrekt mérés komoly fejfájást okozhat! A Gaming almenüben ugyanis van egy AdaptiveDimming nevű lehetőség, amelynek gyári beállítása az Avarage.
Ha ezt nem kapcsoljuk Off-ra, akkor elég vad mérési eredményeket kapunk, pl. a gamma az egyébként jó 2,2-es beállítás mellett teljesen extrém magasságokba (a sötét tartományban), és mélységekbe (a világos tónusokon) megy, kb. 3,3-as átlagos értékkel, ami használhatatlan.SDR-ben ezért nem javasoljuk az AdaptiveDimming használatát, mivel a VA panel statikus kontrasztja egyébként is megközelíti a 4000:1 arányt. Tehát Standard módban, de kikapcsolt AdaptiveDimming mellett a színtartomány és a gamma mérési eredménye az alábbi:
Természetesen a panel homogenitása a gaming monitoroknál sem közömbös, ezért megmértük a fénysűrűség, illetve a színhőmérséklet eltéréseit a képernyő 9 pontján, kb. 120 nit fénysűrűség mellett. Az eredmény kielégítő, gyakran mérünk ennél nagyobb eltéréseket.
A mai gyors FPS játékokhoz az LCD monitorokon minél rövidebb pixel-válaszidő (RT), minél nagyobb frissítési frekvencia – amely meghatározza a mozgókép-válaszidőt (MPRT), és így a mozgáselmosódás mértékét –, továbbá a feldolgozó elektronika kis járulékos késleltetése szükségeltetik. Az MPRT-t a 170 Hz frissítési frekvencia meghatározza, értéke kb. 5,9 ms. A válaszidő mértékét a szokásos közelítő, becslés jellegű módszerrel, a960 fps sebességgel felvett, majd lelassított videó kimerevített egy-egy képkockájának elemzésével végeztük. Ezzel a módszerrel négyféle színátmenet (kék-zöld, zöld-vörös, vörös-sárga és sárga-kék), egyúttal a megfelelő szürke-szürke átmenetek ideje közelítőleg megállapítható. Az átmenetek ideje nem egyforma, de az extrém overdrive a különbségeket csökkenti. Ezúttal a vörös-sárga átmenet becslését végeztük el, ami nem számít pontos mérésnek, de a tájékozódásra alkalmas:
A 0%-100%-os átmenethez hozzávetőlegesen 2,8 ms körüli, a 10%-90% közötti átmenethez pedig kg. 1,2 ms válaszidő tartozik. A másik három átmenet 10-20%-nyieltérést mutat, ami overdrive nélkül természetesen jóval nagyobb lenne. Átlagolás után úgy 3 ms körüli válaszidővel számolhatunk
A fenti adatok és eredmények fényében elmondhatjuk, hogy az első osztályú e-Sport versenyzőket leszámítva ez a monitor messzemenően kielégíti a gamerek igényeit.
SDR és HDR
Ejtsünk néhány szót a monitor dinamikai sajátosságairól. Az SDR-ben elérhető legnagyobb fényerő függ a Max Brightness opció beállításától. On állásban, Standard (natív) képi módban 471 nit mérhető, de a fényerőszabályzót a 100-as osztásra tolva megkapjuk a maximumot, ami nem kevesebb, mint 653 nit. Ha takarékoskodni szeretnénk az energiával, és kisebb fényerővel is beérjük, akkor váltsunk Off-ra.
Ez természetesen nem vonatkozik a HDR-re, mivel ekkor a lehető legnagyobb fényerőt szeretnénk „kipréselni” a monitorból. A Brightness szabályzó is „kiszürkül” a 100-as beállításon, vagyis nem is tudjuk csökkenteni. A maximális érték a vizsgált készülék esetében csaknem 1200 nit (kb. 1196 nit).
Mivel az XV275U P3 színtartománya a standard színterek közül az Adobe RGB-hez áll a legközelebb, a natív színtérből kiindulva elvégeztük a kalibrálást ezt a referenciát megcélozva (D65, 2,2-es gamma), 120 nit célértéket választva. Átlagos ΔE2000 = 1,4-et elérve, a korrelált színhőmérséklet 6533 K, az átlagos gamma 2,196, a kapott kalibrált kontrasztarány (local dimming nélkül) pedig 3829:1, azaz jól megközelíti a specifikációt. Az Adobe RGB színtér lefedettsége a következőképpen néz ki:
Az Adobe RGB referencia-színtartomány lefedettsége gyakorlatilag teljes
A kalibráló szoftverrel természetesen a megfelelő ICC profil is elkészíthető, így a „profil-tudatos” alkalmazásokkal nagy pontosságú Adobe RGB képeket láthatunk a képernyőn.
HDR-ben a local dimmingnek köszönhetően a kontrasztarány gyakorlatilag „végtelen” naggyá válik. Annyi mellékhatása azért van a 384-zónás lokális fényerőszabályozásnak, hogy a kis méretű világos képrészletek, feliratok körül megjelenik egy kisebb-nagyobb fényudvar, bár mozgókép esetében ez általában nem zavaró és nem feltűnő.
A HDR jellemzőket külső jelgenerátorból adott HDR10-es jellel vizsgáltuk. A kb. 1200 nit maximális fényerő, az óriási szimultán kontraszt tökéletesen elegendő, a 90%-nál nagyobb P3-as lefedettség pedig szintén teljesül:
A DCI-P3-mal csaknem megegyező UHDA-P3 lefedettsége az x-y, illetve az u’-v’ színtérben
A HDR10 megjelenítéssel kapcsolatos egyetlen fenntartásunk, hogy a világos tartományban a színegyensúly a kék felé tolódik el, és a monitor a korrekcióra semmiféle beavatkozási lehetőséget nem kínál fel.
További kérdés, hogy a HDR10-hez tartozó PQ EOTF (a „gamma” HDR megfelelője), illetve a fénysűrűség futása mennyire pontosan követi a referenciát. A mérések megnyugtató eredményt szolgáltattak:
Ez a két ábra önmagáért beszél. A sárga görbék a kívánt referenciát, a szürkék pedig a mért eredményt mutatják. Felül a PQ EOTF, alul a fénysűrűség a 100-ra normalizált meghajtó kódértékek függvényében
Összegzés
A VA panelről nem sikerült megállapítanunk, hogy melyik gyártó készítette, de a tulajdonságai alapján a legfejlettebbek közé sorolható. A FALD háttérvilágítás, a kb. 1200 nit maximális fényerő, a szuperszéles színtartomány és a rövid reakcióidő, plusz a nagy maximális frissítési frekvencia mind-mind a játékélményt hivatott javítani.
A játék mellettaz XV275U P3 másféle tartalom fogyasztására is alkalmas, pl. HDR videók és filmek nézésére. De a HDR tartalmat nemcsak felismerni és értelmezni képes, hanem a korrekt, a szabványoknak/ajánlásoknak megfelelő megjelenítésére is.
A menüből kiválasztható sRGB, Rec.709 és DCI-P emulációk ugyan pontatlanok (pl. az sRGB lefedettsége 88%), de szerencsére ez nem jelent gondot, mert a nagy natív tartományból kiindulva mind ezek, mind esetlegesen az SMPTE és EBU szabványos színterek jól kalibrálhatók, és a profil birtokában bármelyik színtér jó pontossággal reprodukálható a megfelelő alkalmazásban. Ebből kiindulva nemcsak tartalomfogyasztásra, hanem – profilozás után – tartalomkészítésre is használható az XV275U P3.
Értékelés
Ami tetszett
- Reszponzív VA panel, 170 Hz frissítési frekvencia, nagy natív kontraszt
- Lokális fényerőszabályozás (FALD háttérvilágítás) – ennek következtében óriási szimultán kontraszt
- 1200 cd/m2 maximális fényerő, korrekt HDR feldolgozás
- Hatalmas színtartomány, amely csaknem teljesen lefedi az Adobe RGB és a DCI-P3 színtereket
- Kiemelkedően jó ár/használati érték arány
Ami kevésbé tetszett
- A monitor gyári színtér-emulációi kevésbbé sikerültek
- Az OSD navigálás a hagyományos nyomógombos megoldással kissé kényelmetlen
- HDR módban a monitor nem teszi lehetővé a színegyensúly/színhőmérséklet beállítását
A monitor tesztelését a monitorinfo.hu munkatársai végezték.