Samsung Odyssey G7 S28BG700 teszt - OázisComputer.hu
Címünk 1067 Budapest, Csengery u 84. Telefon +36 30 522 4 522 / +36 1 7700 447

Samsung Odyssey G7 S28BG700 teszt

Legutóbbi tesztünk megjelenése után – amelynek tárgya az Odyssey G7 S28AG700-es (és ugyanabban az írásban a G6 S32BG650-es) volt –csakhamar a tesztpadra került a lényegében egy betűben eltérő típusjelű Odyssey G7 S28BG700. Ez jelenthet kis különbséget, de jelenthet nagyot is. Ezt próbáltunk eldönteni a korábbi és az új 28”-es Odyssey G7 összehasonlításával.

 

Az S28AG700 2021-ben került piacra, mint a Samsung Odyssey gaming monitorcsaládjának első 4K-UHD felbontású monitora, míg a talán utódnak nevezhető Odyssey S28BG700-as jó másfél évre rá, 2022-ben, illetve 2023 elején. Az első látásra hasonló külső és méret ellenére bekapcsolás után rögtön szembetűnő a fő eltérés: az új 28”-es Odyssey G7 nemcsak egy gamereknek szánt készülék, hanem egy okosmonitor is, mindazon szolgáltatásokkal, amelyekkel már megbarátkozhattunk a Samsung más okosmonitorainál. Lásd pl. az általunk is tesztelt S32BM801UU (nem a gamerek számára készült) monitort, vagy a Samsung első OLED monitorának, az Odyssey OLED G8-asnak az oldalunkon szintén megtalálható tesztjét.

 

A Samsung az okosmonitor „műfajának” úttörője, és mint ilyen, rendkívül ügyesen bővítette ki az okostévéknél megszokott funkciókat. A szolgáltatásokat tekintve egy Samsung okosmonitor tipikusan többet nyújt, mint az ugyanazon a Tizen platformon futó Samsung okostévék. Ami különösen kiemelendő, az a „PC-nélküli” munkaállomás szerepkör, mivel a monitort az újabb Samsung okoseszközökkel összekötve valóban egy PC nélküli munkahelyet kaphatunk (DeX – Desktop Experience).

 

A másik kiváló tulajdonsága, hogy IoT hubként is bevethető, azaz egy okosotthoni rendszerbe integrálható, így a monitorról vezérelhető az összes „okos” háztartási készülék, világítás, hangrendszer stb., amennyiben a SmartThings logót viseli. Ennyiben tehát az S28BG700 mindenképpen több, mint az előd S28AG700, és a Smart funkciókat tekintve nagyon hasonló a szintén a legutóbbi tesztünkben szereplő Odyssey G6 S32BG650-eshez.Persze egyebekben (felbontás, panelfajta, frissítési frekvencia stb.) jócskán különbözik az utóbbitól, úgyhogy a hasonlóság csak az okosmonitor szerepkörre vonatkozik.

De nézzük mostani vizsgálatunk tárgyának specifikációját, hátha ebből kiolvashatunk valamit, a fentieken túlmenően! Azt, hogy a játék szempontjából vannak-e eltérések az „AG” változattól, és ha vannak, milyenek, szintén ellenőrizni fogjuk.

 

Főbb gyári adatok - Samsung Odyssey G7 S28BG700EPXEN

  • Képernyő: 28”-es, IPS panel
  • Háttérvilágítás: WLED, edge-lit
  • Natív felbontás: 4K-UHD (3840 x 2160 pixel
  • Pixelsűrűség: 157 ppi
  • Panel bevonata: anti-glare (csillogás-mentesített)
  • Kontrasztarány: 1000:1 (tipikus érték)
  • Fényerő: 300 cd/m2 (tipikus érték), ill. 400 cd/m2 (csúcsérték)
  • Válaszidő: 1 ms GtoG (a mi megjegyzésünk: a pixelátmenetek 10-90%-os tartományaira vonatkoztatott átlagos válaszidő)
  • Színmélység: 10 bit (8 bit + FRC)
  • Színtartomány: 99% sRGB, 90% DCI-P3
  • HDR: DisplayHDR 400 minősítés, HDR10+ játék
  • Betekintési szög: 178/178 fok
  • Frissítési frekvencia: max. 144 Hz
  • Adaptív szinkron: FreeSync Premium Pro, G-SYNC kompatibilis
  • Méretek: állvánnyal együtt 637,9 x 577 x 244,8 mm
  • Tömeg: állvánnyal együtt kb.7 kg
  • VESA rögzítési kompatibilitás: 100 x 100 mm
  • Beépített WiFi: WiFi5
  • Bluetooth: BT5.2
  • Beépített hangszórók: 2 x 5 W
  • Okos szolgáltatások: Bixby és Alexa hangvezérlés, SmartThings App támogatás, mobilról képernyőre tükrözés (Apple AirPlay), DeX (desktop experience) Samsung okoseszközökkel, Microsoft 365 webes szolgáltatás stb.

 

 

Látható és nem látható eltérések

Eltekintve a csekély fizikai (méret, tömeg) és a Smart funkciókból következő (hálózat, Bluetooth, hangszórók) különbségektől, majdnem semennyi eltérést nem látunk az S28AG700-tól. Annyi pozitívum azért van, hogy a színmélység a specifikáció szerint 8 bit helyett 10 bit (8 bit + FRC), ami jobban megfelel a HDR elvárásoknak. Ez persze még nem mondja meg nekünk, hogy ez a panel reszponzívebb-e, vagy kevésbé reszponzív.

A Monitor Asset Manager szerint az S28BG700-as támogatja a 10 bites, sőt a 12 bites megjelenítést is – ha ez egyáltalán szóba jön –, természetesen csak FRC-vel, mivel a panel natív színmélysége 8 bit. Az FRC itt alkalmazott módja egy elektronikusan elvégzett időosztásos interpoláció a szomszédos 8 bites kvantálási szintek között

 

A fenti lista persze nem teljes, a kezelésről, a csatlakozófelületről és a menürendszerről is érdemes pár szót ejteni (bár mint említettük, ez utóbbi hűen követi a Samsung okosmonitorainak tipikus menürendszerét, pl. az Odyssey G6 S32BG650-esét, azaz messze összetettebb, mint az előd típusé). Ami a monitor kezelését nagyon megkönnyíti, az a már megszokott és esetünkben is mellékelt távvezérlő (lásd az egyik fenti képünkön). Azonban – bár nehézkesebb – a monitor saját kezelőgombjaival (négy iránygomb és egy középső nyomógomb) is navigálhatunk, kijelölhetünk és jóváhagyhatunk opciókat, sőt a Settings irányába navigálva, majd a középső nyomógombot nyomva tartva behívhatjuk az ún. Game Bar-t is (2.0 változat), amellyel a válaszidő, a játék képi módja, az ultraszéles nézet, a célkereszt beállítási lehetőségeit, a súgót és a teljes hagyományos Game Settings-et választhatjuk ki.

 

A csatlakozófelület más elrendezésű, mint az elődé, de egyébként csupán egy plusz portot tartalmaz, egy LAN hüvelyt a vezetékes hálózati csatlakoztatáshoz (ez szintén a készülék okosmonitor mivoltából adódik). A HDMI portok és a DisplayPort verziószáma ugyanolyan, mint az „AG” változatnál.

 

Színjellemzők

A színjellemzők mérésével nagy valószínűséggel közelebb kerülhetünk annak megállapításához, hogy a két monitorban használt panelek egyformák-e vagy sem. A végső szót azért nem mondhatjuk ki, mert – bár mindkét panel IPS, és a papírforma szerint egyformák (az FRC megléte a „BG” változatnál nem perdöntő, hiszen a szűkebb értelemben vett panel ekkor is 8 bites) – a reszponzivitásra vonatkozó mérések majd kimutathatnak olyan eltéréseket, amelyek bizonyíthatják, hogy alapvetően különböző panelekről van-e szó, vagy sem.

Nézzük először a natív színtartomány és az sRGB/Adobe RGB/DCI-P3 viszonyát. Ezt a mérést Game módban, ezen belül a Standard módot választva, a színtér Native beállítását megtartva végeztük el.

A színtér-lefedettségek az sRGB kivételével ugyanolyanok, mint az S28AG700 esetében. Az sRGB-nél 1%-nyi eltérés van az S28BG700 javára, de ez bőven a mérési hibahatár alatt van

 

A gamma esetében az a helyzet, hogy a „AG” modellnél háromféle értékből választhattunk, itt viszont csak egyféle „power gamma” lehetséges, a 2,2 (emellett választható BT.1886, HLG és PQ gamma is). A 2,2 értéket kiválasztva a mért gamma 2,1 körüli, és az „AG” modellnél ugyanez volt a helyzet az alsó állásban. Igaz, hogy ott volt két más választásunk is, megmérve az egyik kb. 2,3, a másik bőven efölötti volt. A kontrasztarány (bár a fényerőtől némileg függ) mindkét monitornál gyakorlatilag ugyanakkora volt. A maximálisan elérhető fényerő SDR módban kb. 110 nittel nagyobb az S28AG700-as fényerejénél, a mért példánynál 419 nit.

A képernyő homogenitása a színhőmérsékletet tekintve mind a két monitornál kiváló volt (ΔE < 2-2,5), a fénysűrűséget tekintve átlagosnak vagy közepesnek mondható (a legnagyobb eltérés a képernyő felületén kb. 10%).

Még mindig a színeknél maradva, végeztünk egy pontosabb mérést (saturation sweep), amely megmutatja, hogy a belső (20-40-60-80%-os telítettségű) színek és a telített színek milyen pozícióban vannak a színinger-diagramon, ezúttal az sRGB színteret referenciának választva – mivel hasonlóképpen mértük az „AG” modellt is.

Az S28BG700-as RGBCMY pozíciói 20-40-60-80-100% telítettség mellett, az sRGB referenciához viszonyítva. A 100%-os pontok ugyanott vannak, mint az elődnél, a belső pontok telítettsége némileg kisebb, de összességében nincs szignifikáns különbség a két színtér között

 

Reszponzivitás

A válaszidőt befolyásoló overdrive fokozatok ugyanazok (Standard, Faster, Extreme). Hiányzik viszont az Extreme(MBR) beállítás, amely nem egy másféle overdrive-ot jelent, hanem az ULMB (ultra low motion blur) egy másik elnevezése, és az „AG” modellnél megállapítottuk, hogy mellékhatásai és korlátai miatt a használata nem javasolt. Talán ezért nem építette be a Samsung a „BG” modellbe.

Mivel a maximális frissítési frekvencia itt is 144 Hz, az MPRT értéke szintén ugyanakkora, kb. 7 ms. Bár az S28BG700-ban nincs Low Input Lag menüpont, a Game alapbeállítást választva a Samsungtól elvárható módon feltételezzük, hogy a lehető legkisebb elektronikus késleltetés van beállítva – ellentétben a Game mód Off állásával, ahol (Graphic és Entertain módban) a késleltetés biztosan jóval nagyobb, de ennek nincs jelentősége.

A mozgó ufók mozgás-elmosódásának mérése hasonló eredményre vezetett, mint az S28AG700 esetében, azaz az Extreme overdrive nagy overshoottal jár, így itt is a középső (Faster) fokozat ajánlott a játékhoz.

Utolsó mérésünkkel – a válaszidő megmérésével Faster overdrive mellett – azt próbáltuk meg igazolni vagy cáfolni, hogy a két panel, az észlelési és a mérési hibákat is figyelembe véve, különbözik-e lényegesen egymástól, vagy gyakorlatilag egyformák. Az előző tesztünkben használt módszerrel megmértük a négyféle színátmenet pixel-válaszidejét (valójában ezek fénysűrűsége, és persze az overdrive határozza meg a válaszidőt). Itt most megmutatjuk az előző tesztben is ábrázolt zöld-vörös átmenet képét, a válaszidő (RT) feltüntetésével:

Az S28BG700 zöld-vörös válaszideje az átmenet 0-100%-os tartományára vonatkoztatva. Összehasonlítva az S28AG700 válaszidejével, és ugyanezt ellenőrizve a többi átmenetre is, egyértelmű, hogy – minden más jellemzőt is figyelembe véve– nagyon hasonló vagy ugyanolyan panelről van szó, javított háttérvilágítással és némileg fejlettebb elektronikával kiegészítve

 

Összegzés és értékelés

Mindaz elmondható itt, amit az S28AG700-as tesztjének végén írtunk, némi kiegészítéssel, ami persze sokak számára fontos lehet. Kis túlzással állíthatjuk, hogy az S28BG700-as nem más, mint az S28AG700 + egy okosmonitor. Azért túlzás, mert azért van egyéb különbség is, pl. a nagyobb maximális fénysűrűség, és a színmélység megnövelése az FRC-vel. Ezek azonban nemigen módosítják a játékra való alkalmasságot, kivéve talán a HDR-t. A HDR képesség azonban mindkét monitor esetében messze van a tökéletestől, hiszen a fénysűrűség a HDR-hez relatíve kicsi, a local dimming zónaszáma pedig nagyon alacsony, ami észlelhető mellékhatásokat okozhat.

Ettől eltekintve a kiváló, 4K-UHD felbontású, széles színterű IPS panel a 144 Hz-es maximális frissítési frekvenciájával, és a valóban kis (bár 1 ms-nál nagyobb) átlagos válaszidejével és kis jelfeldolgozási késleltetésével nagyszerű játékélményt képes nyújtani. Feltéve, hogy boldog tulajdonosai vagyunk egy erős PC-nek és egy nagyon izmos grafikus kártyának.

Az értékelésben az „Ami tetszett” listát kiegészíthetjük a Smart funkciókkal és szolgáltatásokkal, az „Ami kevésbé tetszett” lista pedig annyiban módosul, hogy az S28BG700-ban nincs sRGB preset, így nem tudhatjuk, hogy ha lenne, milyen közel állna a referenciához. Natív állapotából indulva egyébként a készülék gond nélkül kalibráható/profilozható, ha valakinek éppen egy pontos sRGB monitorra van szüksége.

A monitor tesztelését a monitorinfo.hu munkatársai végezték.