NVIDIA FreeSync avagy Adaptív szinkronizációt mindenkinek - OázisComputer.hu
Címünk 1067 Budapest, Csengery u 84. Telefon +36 30 522 4 522 / +36 1 7700 447

NVIDIA FreeSync avagy Adaptív szinkronizációt mindenkinek

A cikkel segítséget szeretnénk nyújtani mindazok számára, akik eddig nem foglalkoztak, illetve nem nagyon tudták miért jó a felhasználóknak a monitorokban lévő adaptív szinkronizáció. Mindenkinek ajánljuk, aki foglakozott vele, hallott róla és tudja is mire való, de az NVIDIA idei CES-en tett bejelentése óta, nem teljesen van képben, hogy akkor mit, mivel és hogy lehet használni.

Mi is az a variálható képfrissítés, mit jelent ez a monitoroknál és mire jó ez nekünk?

Kezdjük az elején: a monitoroknak, TV-knek, kivetítőnek vagy bármilyen kijelzőnek ahhoz, hogy képet, pontosabban mozgó képet tudjanak megjeleníteni másodpercenként frissíteni kell magukat. A képfrissítést és ennek gyakoriságát, amit egy másodperc alatt ezek a megjelenítők megtesznek jelöljük a kijelző specifikációi között Hz-cel.

Lényegében a 20. században kifejlesztett CRT TV-k és az analóg TV adás miatt a világon általában 50/60 Hz-es sztenderd képfrissítés alakult ki. Hogy miért pont ez a két frekvencia lett a kiválasztott abba most nem mennénk bele részletesebben, de több évtizeden keresztül ezek a frekvenciák határozták meg a megjelenítők frissítési képességeit. Az 50Hz és 60Hz közti különbség és ennek fontossága aztán a 2010-es évekre lényegében el is tűnt. Az újabb monitorok, TV-k és megjelenítők általában már mind a két képfrissítésen alapból tudtak és tudnak üzemelni.

Monitoroknál mindez a folyamat nem volt olyan hosszú lefolyású és a jelenkori LCD és rokon technologiáin alapúló kijelzőknél a 60Hz-es frissítés vált az alappá.

Egy 30 képkockás egy másodperces jelenethez a monitornak és bármilyen kijelzőnek legalább harmincszor kell frissíteni magát egy másodperc alatt, hogy az ember folyamatos mozgó képet lásson. Természetesen, ha a képfrissítés ennek duplája vagy többszöröse akkor sincs baj. Az ember ugyan úgy, folyamatos szép képet lát. Általában minél többször, gyorsabban frissít egy kijelző annál élesebbnek, tisztábbnak látjuk az adott képet. Így a gyors frissítésű és nagy Hz-en működő monitorok, TV-ék képei természetesebbnek hathatnak.

Mi van akkor, ha a kijelzőnek a frissítési frekvenciája nem egyezik meg illetve nem többszöröse a lejátszandó képkockák számának vagy ha a megjelenítendő tartalomnak a képkocka száma nem állandó?

Például van egy állandó 24 képkocka per másodperc (FPS, frame per second) sebességgel mozgó mozifilmünk amit 60Hz-es monitoron például a Dell UltraSharp U2719D-én szeretnénk megjeleníteni. Mivel a 60 nem duplája, illetve nem többszöröse a 24-nek így, ha nem csinálunk semmit a keletkező mozgóképen törések, képszakadások fognak jelentkezni. Az ilyen esetekre a mérnökök kitalálták az interpolációnak elnevezet eljárást, ahol a monitor vagy az azt meghajtó forrás (lejátszó, számítógép stb.) képkockák többszöri megjelenítésével, illetve többszörözésével, “új”, algoritmusok által generált képkockák beiktatásával eléri, hogy a 24 képkocka helyett 30, illetve 60 képkocka per másodperc legyen a lejátszandó anyagunk. Így a 60Hz-es monitorunk probléma, képszakadás nélkül letudja játszani az adott filmet. Igen ám de jelenleg az interpoláció csak akkor tudd működni, ha a megjelenítendő kép állandó FPS (képkocka számmal) tudjuk lejátszani ezen felül, mint mindennek ennek a folyamatnak is meg vannak a hátrányai.  A képkockák többszöri megjelenítése miatt akadozónak, szakadozottnak láthatjuk a gyorsabb mozgásokat. Illetve egy adott képkockaszám fölött jelentkezhet a “SOAP OPERA” szappanopera effektus. (Minden mozgás a képen egy kicsit felgyorsítottnak, természetellenesnek tűnhet.) Persze ezeket általánoságban nagyon könnyedén megtudja szokni az ember és nem is mindenkit zavar, de vannak olyanok, akik kifejezetten kellemetlennek, zavarónak érzik. TV és monitor gyártók különféle újításokat, technológiákat és algoritmusokat vetnek be évről évre, hogy a megjelenítők interpolációja egyre jobb és természetesebb legyen. Több, kevesebb sikerrel.

Tehát jelenleg még mindenképpen a legjobb opció ilyenkor, ha a monitorok, TV-k, megjelenítők frissítése megegyezik vagy többszöröse a lejátszandó tartalom (képkocka számával) FPS-ével.

Mi történik a másik esetben, ha a megjelenítendő tartalom váltakozó sebességű, azaz nem tud állandó képkocka számmal másodpercenként megjelenni egy adott monitoron?

Általában ez computeres szoftvereknél és videójátékoknál fordul elő a legtöbbször, ahol valós időben kell a számítógépnek vagy például játékkonzolnak előállítani a képet. Ilyen esetekben nagyban függ az adott gép teljesítménytől az előállított kép sebessége. Mivel a videójátékok évről évre fejlődnek így egyre nagyobb a hardver igényük. Optimalizációs szempontból nagyon nehéz elvárni főleg PC-én, hogy minden konfiguráción ugyan olyan jól, fix sebességgel fusson egy adott videójáték.

Ezért érthető, hogy először a videójátékokhoz és gamereknek készült monitorokban és TV-éknél kezdték el keresni megoldást a folyamatos szakadozás mentes képre a gyártók. V-Sync néven régóta, a mai napig létezik egy opció nagyon sok videójátékban és a videókártyák illesztőprogramjaiban amit, ha bekapcsolunk visszafogja a valós időben generált képkockák számát 30 FPS-re, illetve 60 FPS-re. Amik a feljebb leírt módokon a 60Hz-es monitorokon (ha a számítógép folyamatosan tartani tudja ezt a sebességet) folyamatos, szakadások nélküli képet eredményezhet. Ezzel az elméletben használható funkcióval el lehet szórakozni, de van egy problémája: a számítógépek és játékkonzolok nem minden esetben tudják tartani, valós időben előkészíteni és szinten tartani a képkockák számát. Ilyenkor a képernyőn szintén képszakadások fordulhatnak elő, illetve akadozónak láthatjuk a gyorsabb mozgásokat. A V-Sync technológia segíthet, de megoldani nem tudja a folyamatos szakadozás mentes kép előállítását.  A megoldás viszont hamar megérkezett az Adaptív képfrissítés személyében.

Egyszerűen a technológia lényege: ahelyett, hogy a kijelző frissítéséhez alakítanánk a lejátszandó tartalmat és annak sebességét (FPS, képkockaszámát), a tartalom sebességéhez állítjuk a monitorok frissítését (Hz-ét). Mindezt minden másodpercben, automatikusan kommunikálja le a monitor és a gép. Ha számítógépünk csak 45 képkockát tud megjeleníteni egyik másodpercben a másikban meg 60-at, nem lesz baj mert kompatibilis videókártyák értesítik a VESA Adaptiv-Sync technológiával ellátott monitorunkat és az automatikusain beállítja a megfelelő frissítési frekvenciát.

Egy kis háttértörténet:

NVIDIA még 2013-ban bemutatott technológiája az NVIDIA G-SYNC egy saját fejlesztésű vezérlőchip ami a monitorokba beépítve oldotta meg a variálható képfrissítést. Ezt a chipet a monitor gyártó partnereknek kellett beépíteni így a licence díj mellett még egyéb költségek is jelentkeztek a gyártásnál.  Ezért a kezdetekben vásárlók lényegesebb drágábban jutottak hozzá a G-SYNC technológiával ellátott monitorokhoz, mint AMD FreeSynces társaikhoz.

Kétévre rá az AMD válaszul egy nyílt, ingyenes alternatívával rukkolt elő AMD FreeSync néven ami a VESA Adaptív-Sync technológiára épül és az 1.2a-s DisplayPorttal szabványosításra is került ami lényegében azt jelentette, hogy minden ezután Displayporttal rendelkező szabvány szerint készült monitornál rendelkezésre ált. Ezért az AMD FreeSync jóval olcsóbban, sokkal szélesebb kőrben, gyorsabban elérhető volt mivel nem kellett külön egyedi chipet alkalmazni és elméletileg az összes monitorban ami megfelelt a szabványban lefektetett specifikációknak előhívható volt  a funkció egy firmware frissítéssel.

AMD FreeSync technológia népszerűsége és az egyre erősödő, növekvő monitor felhozatalt látván NVIDIA évekig védte a saját G-SYNC nevű technológiáját mondván, hogy az ő megoldása prémium technológia és sok mindenben eltér a nyílt VESA Adeptiv-Sync-en alapúló AMD FreeSync-kel. A kérdést, hogy miért látványosan kerülték. Lényegi különbség viszont nem nagyon volt a két technológia között leszámítva, hogy az AMD videókártyák nem működtek G-SYNC-es monitorral és fordítva. Mindkét technológiának megvoltak az előnyei és hátrányai.

Egészen 2019. január elejéig várni kellett amikor az NVIDIA felismerte a jelenlegi felállással nincs tovább és Computer Electronics Shown (CES) bejelentette, hogy egy driver frissítéssel kompatibilissé teszi, az összes jelenlegi generációs NVIDIA GeForce videókártyákat az AMD FreeSync monitorokkal. Így lényegében egy gombnyomásra megnövelve az NVIDIA videókártyákkal kompatibilis variálható frissítésű monitorok számát.

Tehát mind a VESA Adaptiv-Sync vagy másnéven AMD FreeSync, mind pedig a G-SYNC ugyan arra épít mostantól.

Azt mondjátok vehetek egy FreeSynces monitort és az NVIDIA kártyámmal működni fog a variálható képfrissítés, hívják azt G-SYNC-nek vagy FreeSync-nek?

Lényegében igen, de sajnos, mint sok mindennél most sem olyan egyszerű a helyzet: az NVIDIA a bejelentésével egyidőben nyilvánoságra hozott egy listát, ami számszerűen tizenkét FreeSync monitort említ meg, mint G-Sync “G-Sync Compatible” kompatibilis monitort. Ezeket a monitorokat az NVIDIA saját kezűleg tesztelte és négyszáz FreeSync monitor közül csak ezek mentek át minden teszten és adtak megfelelő képet. A monitorok oldaláról nem lenne nagy probléma max. egy firmware frissítés kell az eddig megjelent FreeSync-es monitorokhoz, hogy teljesen probléma mentes legyen a funkció az NVIDIA videókártyákkal. A kérdés inkább, hogy a gyártók mennyire hajlandók frissíteni a már megjelent monitorjaikat.

G-SYNC Compatible

Ide kerülnek azok a FreeSynces monitorok, amiket az NVIDIA már körültekintően letesztelt és hibátlanul futnak az NVIDIA G-SYNC videókártyával. Név szerint:

G-SYNC

Itt találhatók az NVIDIA új G-SYNC-es monitorjai, amik már VESA Adaptiv-Sync technológián alapulnak és nincs bennük egyedi saját gyártású chip. Plusz még 300 teszten és beállításon esnek át a tökéletes képi megjelenítésért.

G-SYNC Ultimate

Erről a kategóriáról tudunk a legkevesebbet de annyi biztos, hogy fejlettebb képfeldolgozó processzort és HDR kép megjelenítését megkönnyítő és javító funkciókat ígérnek az ide besorolt monitoroknál.
Hogy ez mit is jelent pontosan nem tudjuk, ahogy lesz több információnk erről, megosztjuk veletek.

Mi van azokkal, akik már vettek FreeSync-es monitort a bejelentés előtt vagy most szeretnének venni és az NVIDIA videókártyájukkal szeretnék használni a variálható képfrissítést? Csak a fent felsorolt 12 monitor jó? Nem is választhatok másikat mert azzal nem fog menni? Hoppon maradtam?

Minden eddig megjelent FreeSynces monitor használatakor elméletileg betudjuk kapcsolni az NVIDIA G-SYNC funkciót az NVIDIA jelenlegi és új GeForce videokártyáinál. Tehát minden FreeSync-es monitorral tehetünk próbát, de garanciát a megfelelő működésre nem vállal az NVIDIA. Az internet ereje és az emberek odaadása révén már készült egy folyamatosan frissülő táblázat, házilag tesztelt monitorokkal. Amiben mindenki megkeresheti a saját monitorát és láthatja, hogy hogyan működnek G-SYNC bekapcsolása mellett, illetve, ha van probléma velük mik azok.

NVIDIA FreeSync monitor lista

Pár monitor, amit mi is nyugodt szívvel ajánlunk:

Samsung C32HG70QQU
Samsung C49HG90
Acer Nitro XV272UPbmiiprzx
ASUS XG27VQ
ASUS XG32VQ
DELL S2719DGF

És mi a helyzet velünk AMD videókártya tulajdonosokkal? Számunkra nincs új a nap alatt?

A válasz: de igen van, a neve AMD FreeSync 2

Ha fontos a képminőség és a HDR játékokat a lehető legpontosabb színekkel minimális késleltetés mellett szeretnéd megjeleníteni akkor az AMD FreeSync 2-őt neked találták ki. Az AMD FreeSync 2 lényegében szükségtelené teszi, minimalizálja a monitor oldali tone mappinget így gyorsan, minimális késleltetés mellett pontosabb színeket, képet kapunk. Továbbá a FreeSync 2 móddal ellátott monitorokon, mint pl.: a C32HG70, a kompatibilis játékoknál SDR-ből HDR-be való váltást automatikusan kezeli a monitor.

A FreeSync 2 tanúsítvánnyal rendelkező monitorok az sRGB színtér kétszeresét képesek tipikusan megjeleníteni.  Ez egyben egy követelmény is a gyártók felé így biztosak lehetünk, hogy a HDR-es képek a monitoron jóval szélesebb színteret használnak egy általános monitornál. Mind e mellett az eredeti FreeSync funkciókat is támogatni kell a kijelzőknek tehát megkapjuk a variálható képfrissítést és az LFC-ét is. 

Bármelyik márka mellett rakod le a voksod legyen az AMD FreeSync vagy NVIDIA G-SYNC biztos lehetsz abban, hogy ezekkel az extra technológiákkal jobb képi élményben lesz részed.