AOC AGON AG276QZD teszt
Más gyártókhoz hasonlóan az AOC is kifejlesztette OLED-es gamer monitorait, köztük azAG276QZD típust, amelynek QHD felbontású WOLED panelje képes a 240 Hz frissítési frekvenciára. Lássuk, hogy mit mutat a részletes vizsgálat!
Az AOC mindig is törekedett arra, hogy AGON márkanevű monitoraival a gamer monitorok piacán az élvonalban legyen (kis pixel-válaszidő, nagy frissítési frekvencia és minél nagyobb natív felbontás). Persze tudjuk, hogy az OLED paneles monitoroknál a pixel-válaszidő alapból legalább egy nagyságrenddel kisebb, mint a legjobb LCD monitoroké, így a pixel-válaszidő okozta korlátokat gyakorlatilag elfelejthetjük. Az OLED panelek színtartománya – legyen az WOLED vagy QD-OLED – a legtöbbször gyakorlatilag lefedi a DCI-P3 színteret, így igencsak széles színterűnek (wide gamut) tekinthetjük, ami jól jön a HDR megjelenítéshez. A frissítési frekvenciát nézve, a 240 Hz az OLED panelek esetében szép eredménynek számít, és még a kompetitív játékhoz is tökéletesen elegendő.
A nagy frissítési frekvencia maximális kihasználásának feltétele az AG276QZD esetében (max. felbontás, R:GB: 4:4:4 és 10 bit színmélység mellett) a DisplayPortok valamelyikének használata, mivel csak ez a port tudja biztosítani a kellően nagy adatátviteli sebességet. Sőt ez is csak akkor (mivel a monitoron DisplayPort 1.4-es portok vannak), ha a grafikus kártya képes a DSC-re (Display Stream Compression), azaz a képjel vizuálisan veszteségmentes tömörítésére.Azonban nincs nagy gond akkor sem, ha nincs nagyon erős kártyánk. A 240 Hz és a QHD felbontás közepesen erős kártyával is tartható, ha RGB 4:4:4 helyett elfogadjuk az YCbCr 4:2:2 komponens mintavételi sémát és pl. 10 bit színmélység helyett a 8 bitet. A HDMI portokon keresztül elérhető frissítési frekvencia 144 Hz.
A gyártó ezt a készüléket G-SYNC monitorként promótálja, de ez enyhe túlzás, bár igaz, hogy G-SYNC kompatibilis, de dedikált G-SYNC hardvert nem tartalmaz. Alapjában FreeSync monitorról van szó, ez az funkció a menüben is megjelenik. nVidia kártyáról meghajtva a monitort, természetesen működik a G-SYNC – a 48-240 Hz-es tartományban.
A bevezető után nézzük a fontosabb technikai adatokat.
AGON AG267QZD – főbb gyári adatok
- Képernyő: 26,5”-es WOLED panel
- Natív felbontás: QHD (2560 x 1440 pixel)
- Panelfelület: csillogás-mentesített (anti-glare,2H)
- Din. kontrasztarány: 80.000.000:1
- Max. fényerő: 1000 nit (HDR)
- Válaszidő: 0,03 ms GtoG
- Színmélység: 10 bit
- Színtartomány: az sRGB 136,7%-a, a DCI-P3 98,3%-a, az Adobe RGB 91,9%-a (CIE 1931-es XYZ színtérben)
- Betekintési szög: 178/178 fok
- Frissítési frekvencia: max.240 Hz (DP bemenetről), 144 Hz (HDMI bemenetről)
- VRR: FreeSync, G-SYNC kompatibilis,48-240 Hz (DP), 48-144 Hz (HDMI)
- HDR: HDR10
- Beépített hangszóró: 2 x 5 W
- Méretek: 604,4 x 396,6 -526,6 x 233,9 mm (állvánnyal együtt)
- Tömeg: kb. 6,41 kg (állvánnyal együtt)
- Táplálás: 20 V/6 A DC adapter
- VESA szerelési kompatibilitás: 100 x 100 mm
Kivitel, kezelés, csatlakozók
Már kezdjük megszokni – ami a kezdetektől fogva ismert volt –, hogy az OLED panelek sokkal vékonyabbak, mint LCD-s társaik. Ez eleve karcsúbbá és szemrevalóbbá teszi őket – különösen oldalnézetben vagy felülnézetben. Ilyen az AG276QZD is, és a minden oldalán keret nélküli design is hasonló, mint más OLED monitoroknál.
Ami viszont szokatlan és különleges, az az aszimmetrikus talp, amit a gyártó azzal indokol, hogy így bizonyos perifériákat egyszerűbb elhelyezni (?). Igazából indoklás nélkül is tetszetős, sőt vonzó ez a megoldás, engem pl. határozottan megfogott. A gamer monitoroknál elmaradhatatlan Light FX, a LED-es díszítő fényeffekt itt is megvan a hátoldalon, és a szokásos módon a színekben, mozgásban, sebességben és intenzitásban végtelenszer végtelen kombináció állítható elő (külön teljes almenü van a Light FX számára).
Maga a képernyő mind a három dimenzióban mozgatható (magasság, dőlés, elforgatás oldalra és függőlegesen):
A monitor kezelése egyszerűbb már nem is lehetne: minden művelet egy joy gomb nyomogatásával és négyirányú billentésével elvégezhető a nyolc almenüből álló OSD-ben (lásd alább).
Csatlakozókkal bőven ellátták azAG276QZD-t. 1.4-es DisplayPortból és 2.0-ás HDMI portból kettő-kettő van, az USB hub 2 db USB(A) downstream és egy USB(B) upstream portból áll, 5 Gbit/s átviteli sebességgel. Van egy fejhallgató jack kimenet is, a táplálás feladatát pedig egy 20 V-os külön tápegység látja el.
A menürendszer
A monitor menüszerkezete – nem meglepő módon – hasonlít sok korábbi AGON monitoréhoz. A nyolc almenüből egyszerre hat látszik, így az alsó (vagy felső) kettő kiválasztásához billentenünk kell egyet a joy gombon.
Fontosságának megfelelően az első almenü a Game Setting, ahol a Game Mode alatt a game presetek valamelyike – FPS, RTS, Racing, Gamer1, Gamer2, Gamer3 – választható ki, illetve kikapcsolhatók. Az előbbi három gyári beállítás, az utóbbi három pedig a felhasználó által konfigurálható. Az almenüpontok (Shadow Boost, Sniper Scope stb.) jelentését a játékosok számára nyilván nem kell értelmezni.
A PIP Setting, az Audio, a Light FX és az OSD Setup almenük tartalma szintén „adja magát”, nem szükséges magyarázni. A Luminance, Color Setup és az Extra esetében azonban ide kívánkozik néhány megjegyzés, főképp azért, mert a képi módok gyári beállításait a monitor készítői több almenüben helyezték el, és ezek egymással hierarchikus viszonyban vannak.
A fentiek alapján azt gondolnánk, hogy a játék beállításai élveznek elsőséget. Ha a monitort reszeteljük, akkor valóban kiválaszthatjuk a fenti hat Game mód egyikét a Game Settingben. Ennek feltétele azonban, hogy a Color Setup almenüben a Color Gamut beállítása Panel Native legyen. Ha itt ehelyett a DCI-P3-mat vagy az sRGB-t választjuk (ezek színtér-emulációk), akkor sem valamelyik Game módot, sem a HDR preseteket (Luminance almenü), sema szintén a Luminance almenüben az Eco Mode alá besorolt „normál” képi módokat (Standard, Movie, Internet, Sports, Text stb.) nem érhetjük el.
A prioritási sorrend– ha az alapvető gyári beállításokat nézzük – felülről lefelé a következő: Color Gamut, HDR Mode, Game Mode és végül az Eco Mode. Sajátos módon az Eco Mode alatt is szerepel egyGame opció, sőt (immár logikusan) a HDR Mode alatt is a négygyári beállítás egyike aHDR Game.A HDR aktiválása – feltéve, hogy tényleg érkezik a monitorba HDR10 jel– rögtön kiszürkíti a menüelemek többségét, a Luminance alatt pl. csak a UniformBrightness ki/be kapcsolása lehetséges, amire szerencsés nem igazán van szükség, hiszen kikapcsolt állapotában is kiváló a panel homogenitása. A Color Setting almenüt pedig a HDR jel érkezése teljes egészében deaktiválja.
Ehhez a fejezethez tartozik még az, hogy az AOC ingyen letölthető segédprogramokat bocsát a felhasználók rendelkezésére, amelyek rendkívüli módon megkönnyíthetik és kényelmessé tehetik a használatot (nem kell a joy gombbal navigálni az OSD-ben), ezen felül pedig új szolgáltatásokat is nyújtanak. Ilyen az I-Menu és a Screen+, de talán a leghasznosabb a kifejezetten a játékhoz kapcsoló különleges funkciókat tartalmazó G-Menu, lásd bővebben itt: https://aoc.com/uk/gaming/news/control-and-convenience-introducing-aoc-g-menu
Még mindig a menü bemutatásánál maradva, az Extra almenü tartalmazza az OLED lehetséges beégése ellen bevethető különféle funkciókat (LEA, Pixel Orbiting, Pixel Referesh). Ezek gyakorlatilag ugyanazok (csak az elnevezések eltérőek), mint a szintén WOLED panelt tartalmazó és általunk tesztelt LG Ultragear 27GR95QE monitorban, a védelmi rendszer ugyanis nagyon hasonló az LG által a WOLED-hez kidolgozott módszerektől.
A képernyő alapjellemzői
A fentiekből már kiderült, hogy a panel 2560 x 1440 felbontású White OLED, azaz WOLED, ami az LG paneltechnológiáját takarja.
A képernyő felülete „light matte”, azaz nem teljesen matt, de elég jól megközelíti a tükrözésmentes felületet. Az LCD-nél megszokott fényszivárgásról (bleeding) itt természetesen szó sem lehet. A homogenitással (uniformity) szintén sokkal jobban áll az OLED, mint az LCD. Már a korábbi tesztek alapján is sejtettük, de a mostani méréseink is igazolták, hogy az AG276QZD képernyő homogenitása kiváló, méghozzá a UniformBrightness funkció bekapcsolása nélkül is:
A fénysűrűség legnagyobb inhomogenitása a képernyő felületén 3 %, a színhőmérsékleté pedig ΔE = 1,1 (kb. 120 nit mellett)
Nézzük ezek után a natív színtartomány nagyságát és a gammát bármiféle preset kiválasztása nélkül (reszetelt állapot). Ekkor a Color Gamut beállítása = Panel Native, a Gamma beállítása beállítás pedig Gamma1 a háromféle lehetséges beállítás közül:
A monitor színtartomány hozza az elvárt terjedelmet (95%-ban lefedi a DCI-P3 színteret), bár csekély mértékben alatta marad a specifikációnak. A gamma viszont komoly anomáliát mutat, mindenképpen jóval az átlagos 2,2 alatt van, és a nagy csökkenés a középső tartományban mutatkozik
Az átlagos gamma alacsony értéke (1,75) persze nem kívánatos, ezért a menüben átállítottuk a Gamma1-est Gamma3-ra, ami a legnagyobb gammát produkálja. Ez már egy jobb beállítás, de az átlagos gamma értéke így is csak 2,0 körüli értékre emelkedett, még mindig nagy kilengéssel a középtartományban. Ha egyenletesebb és pontosabb gammát szeretnénk, akkor szoftveresen kalibrálni kell a monitort, hogy a grafikus kártya be tudja tölteni a korrekciós adatokat.
Ami a színeket illeti, natív állapotban az alapszínek jól közelítik a DCI-P3 alapszíneket. A színtér belsejében azonban már nagyobb pontatlanságok vannak, bár játékra használva a monitort (ami az elsődleges felhasználási területe) ezt talán nem kell annyira szigorúan vennünk. A pontosabb színekhez szoftveres kalibrálás (ICC profil) és profil-tudatos alkalmazás lenne szükséges, de a videojátékok nem ilyenek.
A mért kontrasztarány minden beállításban gyakorlatilag végtelen nagy, az OLED ebben verhetetlen. A fényerő a natív beállításban kb. 180 nit (ez a 90-es Brightness beállításhoz tartozik), a maximális érték pedig kb. 257 nit, természetesen SDR-ben és 100%-os fehér mintán mérve.
A specifikáció szerint a GtoG válaszidő 0,03 ms, de a képernyőre ragasztott marketing matrica már 0,01 ms-ot tüntet fel. Akár az előbbi, akár az utóbbi igaz (esetleg egyik sem), az OLED panelek (a vizsgált panel is) így is, úgy is elhanyagolható válaszidőt mutatnak a játék szempontjából. Mi csak a válaszidő hozzávetőleges nagyságát - inkább a nagyságrendjét – tudjuk megállapítani az általunk használt nagysebességű videofelvétel módszerével. A 960 fps-sel készült HFR felvétel 60 fps sebességű lejátszásával, és a színátmenetek (egyúttal GtoG átmenetek) kimerevítésével és vizuális kiértékelésével közelítőleg becsülhető a válaszidő. A néhány ms válaszidejű LCD monitoroknál konkrétan jól látható és kimérhető egy átmenet válaszideje, az OLED paneleknél ez általában annyira kicsi, hogy csak azt állíthatjuk, hogy pl. 0,1-0,2 ms-nál kisebb. Ez a helyzet az AG276QZD esetében is, mint az alábbi kimerevített kép mutatja:
Lehetséges, hogy a becslésünk pontatlan (az átmenet méretét kell a teljes képmagassághoz viszonyítani), de az biztos, hogy elég kicsi ahhoz, hogy a játék szempontjából elhanyagolható legyen. A különböző GtoG átmenetek ideje az OLED-nél alig tér el egymástól, nem úgy, mint az LCD esetében
A 240 Hz-es frissítés az ufo-teszt alapján észrevehetetlen mozgáselmosódást mutat, sőt ghosting és egyéb anomáliák sincsenek. A monitor járulékos elektronikus késleltetése elhanyagolható mértékben növeli a teljes késleltetést (ha a Low Input Lag be van kapcsolva).
HDR presetek
Ha visszagörgetnek olvasóink az OSD-ről szóló szakasz képeire, látható, hogy a Luminance menüben található HDR pont alatt az Off-on kívül ötféle HDR gyári beállítás található. Ellentétben az SDR képi módokkal, amelyekkel kapcsolatban fenntartásaink vannak (nagyon szabálytalan gamma és pontatlan színek), HDR-ben csak kevés dolgot lehet kritizálni.
Ez a monitor a legtöbb HDR jellemzőjét tekintve megfelel a VESA DisplayHDR True Black 600-as kategória (a True Black jelenleg gyakorlatilag az OLED kijelzőket jelenti) követelményeinek: 600 nit minimális csúcsfényerő, 95%-os DCI-P3 lefedettség, 0,0005 nit maximális feketeszint. Feltehetően azért nem jogosult erre a minősítésre, mert a 100%-os fehér mintán a fénysűrűség nem éri el a 350 nitben meghatározott minimumot (a mért érték kb. 257 nit, ami „csak” a True Black 400-as kategóriának felel meg). Az AG276QZD fénysűrűsége a 10%-os fehér mintán mérve viszont minden beállításban bőven 600 nit fölött van, a HDR Native presetben 764 nit, de a HDR Game beállításban is 610 nit. A jó hír még az, hogy a kisebb világos felületeken – amelyek a HDR filmekben és játékokban gyakoriak – még sokkal nagyobb a fénysűrűség. A HDR Native beállításban a képfelület 1%-ának megfelelő fehér mintán megközelíti az 1000 nitet (kb. 910 nit), de pl. HDR Game-ben is 750 nit körüli.
A képernyő fénysűrűsége a fehér mérőminta nagyságának függvényében, a HDR Native beállításban
Megjegyzendő, hogy maga a HDR10-es ajánlás is megenged 1000 nitnél jóval kisebb csúcsfényerőt az OLED kijelzők esetében, mivel ezek maximális fényereje még most is korlátos. A dinamikával (kontrasztátfogással) és a színterjedelemmel kapcsolatos igényeket szinte minden mai OLED kijelző, köztük a tesztelt készülék is korrekt módon teljesíti.
De miért van az AG276QZD-ben ötféle HDR beállítás? Ezek elsődlegesen abban különböznek, hogy eltérő mértékben emelik meg a szabványos PQ EOTF-et és a fényerőgörbét a középtartományban, a kellemesebb (vélt vagy valós)szubjektív élmény érdekében. Az EOTF és a luminancia előírt menetét a legpontosabban – nem meglepő módon – a DisplayHDR beállítás követi:
Ugyanebben a beállításban megmérve a ColorChecker Classic színpontok pozícióit a színdiagramon, a következő eredményt kaptuk:
A HDR Native is kielégítő pontosságú lehetne, ha nem lenne meglehetősen pontatlan a fehérpont. Konkrétan túl magas a színhőmérséklet, és ennek következtében zavaró a kékes elszíneződés. Sajnos a készülék kezelőszerveivel ezt nem lehet megváltoztatni. A HDR Movie és a HDR Game opciók viszont jól illeszkednek a filmek/videók, ill. a HDR játékok igényeihez.
E szakasz lezárásaként megmutatunk egy képkockát egy HDR10 szabvány szerint készült 4K HDR videóból, amelyet a Sony még sok évvel ezelőtt készített a HDR előnyeinek bemutatásához. Bár egy SDR monitor nyilván nem tudja helyesen visszaadni a HDR képet, azért érzékelhető a nagy dinamika és a kiterjesztett színtartomány.
A Sony kiválóan felvett és masterelt HDR10-es „Camp” című rövid demo videójának egy képkockája a monitor HDR Movie beállítását választva
Összegzés
Az AGON AG276QZD egy játékra tervezett fejlett, és sok tekintetben az OLED fő előnyeit (óriási kontraszt, széles színtartomány) kiválóan hasznosító gamer monitor. A kis pixel-válaszidőnek és a kis mozgókép-válaszidőnek köszönhetően a reszponzivitása kiemelkedő, a mozgás-elmosódás pedig észrevehetetlen még a gyors mozgások esetében is. A VRR mindkét fajtája, a FreeSync és a G-SYNC is használható, a grafikus kártyától függően.
Ha esetleg nagy színhűséget igénylő munkát szeretnénk vele végezni (akár a DCI-P3-hoz közeli natív színtérben, akár az sRGB vagy DCI-P3 emulációban), inkább válasszunk másik típust, mert ennek a monitornak a színpontosság nem az erőssége. Igaz, a gyártó nem is állítja ennek ellenkezőjét.
A HDR képességeket viszont meg kell dicsérnünk. OLED kijelzőként a HDR10 követelményeinek megfelel, és csaknem mindenben kielégíti a VESA DisplayHDR True Black 600 kategória kívánalmait is. Több HDR gyári beállítás közül kiválaszthatjuk az adott játék, videó vagy film képi világához legjobban illeszkedőt.
Az adott méretkategóriában a hasonló képességű OLED gamer monitorok közül jelenleg ez a készülék érhető el a legjobb áron. Jelenleg kb. 270.000 forintos bruttó fogyasztói áron kapható.
Értékelés
Ami tetszett
- Egyedi és elegáns kivitel
- Nagyon kis pixel-válaszidő, nagy frissítési frekvencia
- Sokféle Game beállítás, amelyek egy része testre szabható
- A műszereinkkel nem megmérhető egyidejű kontrasztarány
- A HDR10-hez értékeléséhez használt 10%-os fehér mintán mérhető 600-750 nit fénysűrűség
- A képernyő kiváló homogenitása
- Kiemelkedő ár/érték arány
Ami kevésbé tetszett
- SDR-ben túl alacsony átlagos gamma, és hektikus gamma-menet
- Szintén SDR-ben nagy a belső színpozíciók pontatlansága
- A monitor megérdemelte volna a HDM 2.1-es portot
A monitor tesztelését a monitorinfo.hu munkatársai végezték.