DELL Ultrasharp U2711 teszt - OázisComputer.hu
Címünk 1067 Budapest, Csengery u 84. Telefon +36 30 522 4 522 / +36 1 7700 447

DELL Ultrasharp U2711 teszt

Bevezető

Magyarországra érkezett a képminőséget előtérbe helyezők által kedvelt Dell U2410-es nagytestvére, az U2711. A monitor nem csak nagy, de nagyszerű is... Ráadásul az ára is igen jónak mondható (kategórián belül)!

A monitor alapvető adatai

- 27" (~68.6cm) képátló, 2560x1440 pixeles felbontás, 16:9 képarány
- 0.233mm pixelméret (109 dpi)
- H-IPS panel
- 178/178 fok betekintési szögek
- 1000:1 kontrasztarány (jellemző), 80000:1 dinamikus
- 6ms (g2g) válaszidő (jellemző)
- >1 milliárd árnyalat megjelenítése (egy 68 milliárdos palettából)
- 3x12 bites belső feldolgozás és LUT
- 3x10 bites kép fogadása és megjelenítése DisplayPortról és HDMI-ről
- Max. fényerő: 350 cd/m2 (jellemző)
- Min. feketeszint: 0.06 cd/m2
- Széles szín-gamut (110% NTSC CIE1976 szerint)
- AdobeRGB (97% lefedettség) és sRGB (100% lefedettség) színterek támogatása.
- Fogyasztás: max. 113W, készenlét <2W.

Specialitások

Hatalmas, 2560x1440 pixeles felbontása 3,68 megapixelt tár elénk, így munkafelületben nem lesz hiány. Megnyitott ablakainknak nem kell állandóan egymás takarásában lenniük. Mindez párosulva a szokatlanul nagy, 109 dpi (dot-per-inch) értékkel és persze a tűéles képpel hihetetlen részletgazdagságban jeleníti meg fotóinkat!

 

Balra: U2410 (24", 1920x1200), jobbra: U2711

 

A monitor 16:9-es, mely képarányt általánosságban inkább filmezésre szokás használni. Azonban, ilyen méretek és paraméterek mellett már azt is figyelembe kell venni, hogy függőlegesen kisebb a látómezőnk, mint vízszintesen és így a monitor alatt elhelyezett billentyűzet vagy tablet sem kerül ki látóterünkből.

H-IPS panel: A Dell U2711 H-IPS TFT-LCD panelt használ, mely az IPS technológia új generációja. Kitűnő képminőség és színreprodukció, továbbá a betekintési szögtől szinte teljesen független színstabilitás jellemzi. Aki eddig nem találkoztott az IPS valamely újabb generációjával, könnyen az az érzése támadhat, hogy nem is egy LCD monitort néz! (És ez valóban így van, nem csak marketingszöveg!)

Sokan ma sincsenek teljesen tisztában azzal, hogy az LCD kifejezés valójában három különböző alaptechnológiát takar: TN, VA, IPS. Mindhárom folyadékkristály alapú, de annak anyaga és kezelése más és más, ami jócskán eltérő megjelenítési karakterisztikákat eredményez. Az átlagos, valójában olcsó kategóriás monitorokban a TN paneleket alkalmazzák, ezeknél lényegesen jobbak a VA típusú panelek, és végül a csúcskategóriát az IPS jelenti. (Lásd bővebben pl. itt. Itt pedig egy -- újabb -- videós TN vs. IPS összehasonlítás látható.)

 

Korábban az IPS panelokat -- már csak összetettebb felépítésükből és kisebb volumenű gyártásukból adódó magas gyártási költségük miatt is -- elsősorban abszolút csúcskategóriás, méregdrága grafikus monitorokban alkalmazták, melyek így jellemzően a profi DTP-sek kiváltságát képezték. Holott, az említett tulajdonságok mások számára is előnyösek lettek volna, a nagy többség számára azonban nem volt elérhető. Szerencsére a folyamatos fejlesztések során a tulajdonságok további javítása mellett a gyártási költséget is sikerült lejjebb szorítani, így nemrég elindulhatott egy új trend: egymás után jelennek meg különféle, egyre elérhetőbb áru IPS panelos monitorok, melyek árazását a gyártók az olcsó TN paneles és a továbbra is méregdrága (többszázezer forintos), abszolút csúcskategóriás monitorok közé lövik be -- miközben azokhoz képest inkább csak egyes, specialistáknak fontos funkciót nélkülöznek.

Széles szín-gamut (110% vs. NTSC) -- az Adobe RGB és sRGB támogatásával: A (kiegyensúlyozott) széles szín-gamut jellemzője az eddig megszokottnál tisztább és élénkebb színek. Valódi vörös a sztenderd sRGB téglavöröse helyett, valódi zöld annak sárgászöldje helyett. Ezáltal és persze a képminőség egyéb jellemzői által fotóink ugyanolyan élően jelenhetnek meg, mintha nem is egy monitort, hanem magát az előhívott, nagy fotót néznénk. Ha adott esetben a valamivel szűkebb Adobe RGB vagy a még szűkebb sztenderd sRGB színterekre lenne szükségünk, a monitor azokat is nagy pontossággal tudja utánozni.

 

 

(Összehasonlításul: az átlagos, TN paneles monitorok színtere még az sRGB-nél is szűkebb, és a mostanában sorra megjelenő, fehér LED-es háttérvilágításúak is alulról közelítik. Az sRGB egyébként az NTSC színtér 72%-át teszi ki.)

Nagyon precíz színfeldolgozás: Ugyancsak a profi monitorokra jellemző, színcsatornánkénti 12 bites feldolgozás és LUT biztosítja, hogy a különféle belső, digitális színszámítási műveletek kerekítési hibái ne juthassanak kifejezésre a megjelenő képen, így pl. a gradiensek mindig teljesen egyenletesek és elszíneződésmentesek lesznek -- már ami a monitoron múlik. (Kicsit bővebben lásd itt, a lap közepétől.)

Színcsatornánként 10 bit fogadása és megjelenítése HDMI-ről és DisplayPortról: Egyes professzionális videokártyák már frame-buffer szinten is képesek kezelni a 3x10 bites színmélységet (>1 milliárd szín-/világossági árnyalat, színösszetenőnként 1024 fokozat), majd DisplayPorton továbbítani azt. (Lásd erről bővebben ezt az AMD-s anyagot.) Azt pedig már az újabb hétköznapi videokártyák is tudják, hogy a bennük lévő, amúgy 3x16 bites LUT bitjei közül nem csak 3x8-at, hanem 3x10-et küldenek ki DisplayPorton. (Erről bővebben lásd az előző bekezdésben linkelt oldal alját.)

Továbbá: beépített kártyaolvasó, USB HUB és 5.1-es audio codec (HDMI-s hanghoz); kapacitív, LED-es érintőgombok aktuális funkciókijelzéssel; számos különféle képbemenet (a PC-n kívül ráköthetjük szórakoztatóelektronikai készülékeinket is).

Külső és mechanika

 

 

A monitor visszafogott, de művészi kidolgozottságú, a fényt enyhén visszaverő matt fekete, minőségi műanyag és ezüstmetálos fényezésű fém együttese, mely az első pillanattól kezdve eleganciát és igényességet sugároz. A káva sötétjét izlésesen töri meg a külső széleken körbefutó ezüstös "díszléc".

A monitor stabilan áll fém állványán, a csapágyas mechanika által viszonylag könnyen beállítható a kívánt helyzetbe. Magassága 9 cm-es távon szabályozható (alsó állásban szinte eléri a talpat), ezen kívül jobbra-balra fordítható és dönthető. (Pivot funkcióval nem rendelkezik, de az talán nem is lenne szerencsés ennél a monitornál.)

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Ismerkedés

Mi van a dobozban?

 

A dobozban gazdag választékát találjuk a kiegészítőknek: áramkábel, DVI kábel, DisplayPort kábel, VGA (DSub) kábel, USB kábel a PC-vel való összekötésre (csak akkor kell, ha ki akarjuk használni a beépített kártyaolvasót és USB portokat), CD (driverek, színprofilok, részletes user manual), rövid üzembehelyezési útmutató, tudnivalók, továbbá egy tanúsítvány az sRGB és AdobeRGB módok gyári kalibrációs eredményéről. (A VGA kábelt a Dell furcsa szokásának megfelelően a monitorba dugva találjuk, de természetesen a legjobban tesszük, ha első lépésként kihúzzuk, jól eltesszük és a DVI vagy -- leginkább -- a DisplayPort kábelt használjuk.)

Csatlakozási lehetőségek

 

 

Alul a következő csatlakozókat találjuk: AC, DC az opcionális külső hangszoróknak (lásd alább), 5.1-es hangkimenet a HDMI-s hanghoz, DisplayPort, 2xDVI-D, VGA, HDMI, Composite, Component, USB 2.0 csatlakozók (a négyzetes alakúba megy a PC-től jövő kábel, a laposakba praktikusan pl. a billentyűzetünket és egerünket dughatjuk).

Oldalt található a kártyaolvasó és további két USB 2.0 port.

 

 

Ez az a bizonyos opcionális (tehát nincs a dobozban, külön kell megvásárolni, ha szükségét érezzük) sztereó "hangtábla", amit egy mozdulattal a monitor aljához pattinthatunk.

 

Kezelőszervek és menürendszer

 

A LED-es érintőgombok és az OSD menü működése és funkciói nagyrészt megegyeznek az U2410-esnél megismerttel, melynek leírása itt megtalálható.

 

 

A kivételt az képezi, hogy az U2711-es a PIP és PBP módok közül csak az utóbbit ismeri.

 

 

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Vizsgálódás

Megjelenítési precizitás

A monitor az első oldalon ecsetelt képességeit tekintve nem meglepő módon az olyan tesztekben, mint pl. az Eizo Monitortest vagy a Lagom LCD Test, kiválóan teljesített.

Utóbbiban pl. a Black level tesztben a 2-es fokozat, a White saturation tesztben pedig 254-es fokozat is megkülönböztethető volt a háttértől (0, illetve 255). Az Eizo-s tesztprogram 21. lapján található, 256 lépcsőfokos gradiensek minden lépcsőfoka elkülöníthetően és nagyon szép egyenletesen jelent meg, a legkisebb sávosodás és elszíneződések nélkül.

Sőt mi több: mindez mit sem változott, ha a fényerőt a fényviszonyoknak megfelelő legalacsonyabb (sötétben akár 0) vagy legmagasabb beállításra tettem, vagy ha lejjebb vettem a kontrasztot[*] (kivéve persze ha annyira, hogy már a szemem volt a "szűk keresztmetszet"), állítottam némileg a fehéregyensúlyon, illetve aktiváltam vagy kilőttem a kalibrációs profilt...

Az utóbbiak a kontrasztállítástól kezdődően digitális úton valósulnak meg egy LCD monitorban, így elképzelhetetlen a dolog anélkül, hogy a monitor színcsatornánként több ezer világossági fokozatot tudjon kezelni, az alap 256 helyett, mivel azoknál jóval finomabb "beosztásokra" van szükség ahhoz, hogy módosításkor az eredeti fokozatok lépésközének töredékével tudjon változni az egyes (szub)pixelek világossága. (A fényerő más tészta, mert a a megjelenő digitális tartalomtól függetlenül a háttérvilágítást állítja, persze ezt is lehet rosszabbul vagy jobban vezérelni.)

(* A kontraszttal kapcsolatban megjegyezném, hogy az ezen a monitoron alapértelmezett 50-es érték valójában a 100%, ennél nagyobbra normális esetben nem érdemes venni, mert a világossági szint legfeljebb a digitális maximumig emelhető, ami a fehér, így csak egyre több világos árnyalat lesz fehér.)

Minderről nem volt értelme fényképet készíteni, mert nem igazán lehetett volna visszaadni az itt megjelenő finom tónusokat, ráadásul azok megjelenését alapvetően befolyásolta volna a kedves olvasó monitora is.

A Lagom teszt Viewing angle tesztjében is végig a teljes képernyőn teljesen egyformán "jelent meg" a felirat (pontosabban egyformának látszott, mind szemben a monitor közepével, mind attól jócskán elmozdulva).

Fekete

Sötét helyiségben ajánlatos jóval visszább venni a fényerőt. Ez amellett, hogy a világos részek nem lesznek vakítóak, azzal az előnnyel is jár, hogy a háttérvilágítás intenzitásának csökkenésével a feketeszint is csökken. Az U2711-esen a 0-as fényerőbeállításhoz (kalibrációtól függően) 60 cd/m2 körüli fehérszint és 0.06 cd/m2 feketeszint társult. Az első már elég alacsony ahhoz, hogy a kontraszthoz ne is nagyon kelljen már hozzányúlni, a második pedig ahhoz, hogy a fekete mélységével se legyen gondunk. (Sötétben is az igazi feketéhez közelebbinek lássuk, semmint a szürkéhez.) Más szóval, ez a beállítás éjszakai munkához vagy filmezéshez is teljesen jó.

 

A panel feketéje alapvetően homogén volt, statikus bevilágításoktól mentes. (A kép hosszabb záridővel készült, a valóságban sötétebb.) Emellett persze, itt is észlelhető volt az IPS rendszerű panelek ismert jellegzetessége, a főként sötét környezetben, rézsútos irányokban, lapos szögekből (ha pl. túlságosan is közel hajolunk) a megjelenítendő kép sötét részein jelentkező, bársonyos felfénylés, újkeletű nevén "tejfölösödés". Az U2711-esen, azonos fényerő mellett kb. ugyanolyan mértékben jelentkezik, mint pl. az U2410-en. Azonban, mivel az U2711-esen jóval alacsonyabb lehet a feketeszint (az U2410-esen 0.14 cd/m2 körül van a mininum), az említett felfénylés legfeljebb sötétszürkéig világosodik fel.

 

(Balra: U2410, jobbra: U2711)

 

Homogenitás

 

A panel feltűnő egyenetlenségektől mentes volt. Ugyanakkor, középen valamivel világosabb volt, mint a széleken, főleg ami a bal oldalt illeti. Bár ezt is inkább csak egyszínű háttérnél lehetett észrevenni. Jobb-bal oldali elszíneződést nem tapasztaltam.

Reagálási idő

 

 

Íme a szokásos képernyőfotók a PixPerAn kiskocsijáról, bal oldalon a legrosszabb, jobb oldalon a legjobb eset. Mint látható, a(z IPS-nél a leglassabb váltásokat jelentő) teljes fekete->fehér, illetve fehér->fekete váltások is lezajlanak egy képfrissítés, azaz ~16,6 ms-en belül. A VA-kra jellemző hosszú "csóvahúzás" nem tapasztalható, csak egy halvány overshoot.

Betekintési szögek

Etekintetben a panel karakterisztikája egy-az-egyben megegyezett az U2410-esével, ezért itt kihagytam a fényképezési procedúrát. Az alábbi montázs tehát az U2410-est ábrázolja (azonos zárídő és blende beállítások mellett).

MonInfo

A MonInfo nevű programmal is ránéztem a monitorra.

3x10 bites kép fogadása DisplayPorton

 

A beépített (HDMI-s hang által meghajtott) audio codec sem gyenge

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Színek

Nézzük, hogy alakultak a monitor műszeres színhelyességmérési és kalibrációs eredményei a Standard, Adobe RGB és sRGB preset módokban. (Az utóbbiakat illetően elmondható, hogy már a monitor A00-ás revíziója is azt az eljárást alkalmazza, ami az U2410-esnél az A01-esnél került bevezetésre. Bővebben lásd itt.)

Standard Mode

Standard Mode, kalibrálatlanul

Standard Mode, kalibrálva

Standard Mode, CIE diagram (fehér: U2711, szürke: sRGB referencia)

Adobe RGB Mode

Adobe RGB Mode, kalibrálatlanul

Adobe RGB Mode, kalibrálva

Adobe RGB Mode, CIE diagram (fehér: U2711, szürke: sRGB referencia)

sRGB Mode

sRGB Mode, kalibrálatlanul

sRGB Mode, kalibrálva

sRGB Mode, CIE diagram (fehér: U2711, szürke: sRGB referencia)

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Konklúzió

A Dell U2711-es monitor az ellentétek vonzásában született: kisebb testvérénél, az U2410-esnél nagyobb képméret és egyben kisebb pixelméret jellemzi. Amikor először találkoztam ezekkel az adatokkal, kicsit szkeptikus voltam: az járt a fejemben, hogy a méret miatt talán a szokásosnál távolabbról lenne kényelmes nézni, a kisebb pixelméret viszont éppen hogy közelebb "húz". Az első 1-2 napon kicsit mintha éreztem is volna, hogy a monitor szinte be akar kapni. Igazi fenevad! :) A 3. napra azért csak sikerült megszelidíteni: rájöttem, hogy megtalálható az a pont, ami nem érződik se túl közelinek, se túl távolinak és ahonnan belátható az egész képernyő. Ez nem feltétlenül lesz közelebb, mint amit 24"-nél megszoktunk, de ha akarjuk, nézhetjük közelebbről is, hogy nagyobb részt töltsön ki a látóterünkből és mi is jobban a részévé váljunk -- mindezt itt anélkül tehetjük meg, hogy pixelessé válna a kép. És a látvány, az bizony lebilincselő! Ez már azért felbontás... meg méret... és persze képminőség...

Hozzáteszem, ma már minden normálisabb böngésző rendelkezik zoom funkcióval, és többnyire máshol is beállíthatjuk a megfelelő betűméretet, tehát ez nem jelent különösebb gondot.

Eddig leginkább az U2410-esben gondolkodtam (CAD-es munka mellett filmezés és hétköznapi használatot illetően), de mindössze nagyjából egyharmadával drágábban akkor már inkább ez... Nagyon "tuti" ilyen felbontásban dolgozni. Csak ajánlani tudom a monitort, ha a minnél nagyobb felbontás a cél (és a kiemelkedő képminőség is fontos szempont -- bár ilyen nagy képfelbontású monitort hiába is keresnénk az olcsóbb kategóriákban).

Pro és kontra érvek:

+ Hatalmas felbontás, nagy munkaterület
+ Képminőség
+ Elektronika
+ Multifunkciós (munka, filmezés, játék; sok bemenet)
+ A fényerő nagy tartományban szabályozható
+ Elegáns, profi külső
+ Stabil, de könnyen állítható mechanika
+ Ár (főleg annak, aki egy jóval drágább monitor alternatívájaként tekint rá)

- Az igen kicsi pixelek miatt néha közelebbről kell nézni a megszokottnál
- A homogenitás lehetne jobb is
- Tévézésnél, stb. nem vált át automatikusan a 4:3 és 16:9 között
- Natív felbontásban nehéz "kihajtani" játék szempontból