Kosár

A kosár jelenleg üres.

Elérhetőségek

Oázis Computer
Cím: Budapest, VI. ker. Csengery u. 84.
Email: info@oaziscomputer.hu

Tel.: +361/708-0610, +3630/522-4-522

ÜZLETÜNK NYITVATARTÁSA:
Hétfő-Péntek: 10:00 - 20:00
Szombat:  12:00 - 16:00

Vasárnap: ZÁRVA

Monitortesztek

Dell Infinity Edge - a következő generáció

Nemrégiben érkeztek meg hozzánk a Dell legújabb Infinity Edge monitorai: U2417H, U2417HA,...

Monitor színprofilok használata (Win7/8,8.1/10, OS X)

Vásároltál nálunk egy monitort, kértél hozzá műszeres kalibrálást,de nem tudod, hogyan tovább?...

ASUS PB248Q a 16:10 képarány bajnoka - újratöltve

Már elég régóta kapható az ASUS PB248Q monitor, de eddig sajnos az ára elég komoly visszatartó...

sRGB-s vagy AdobeRGB-s monitort vegyek?

Gyakran hangzik el ez a kérdés üzletünkben. A válasz pedig egyáltalán nem egyszerű, ezért...

Használt monitorok az Oázisban - Frissítve

Egyre bővül a kínálatunk használt monitorok terén, amely kategóriát véleményünk szerint igencsak...

Input lag mérőeszközzel bővültünk

Input lag mérés, gyorsan, egyszerűen

 

Igyekszünk folyamatosan fejleszteni a helyi tesztlaborunkat, s a profi koloriméterekhez és spektrofotométerünkhöz egy új eszköz is csatlakozott a közelmúltban, méghozzá egy input lag mérő műszer.
Ugyanis az utóbbi időben egyre többen kérdeztek rá nálunk, hogy mértünk-e, tudunk-e mérni input lagot az eddig kezeink közé került monitoroknál. Nos, eddig nem állt módunkban, de hajlunk a szóra, ezért tettünk szert erre az új jövevényre.

Még mielőtt röviden összefoglalnánk, hogy mi is ez és hogyan működik, milyen adatot szolgáltat majd nektek, ejtsünk pár szót a válaszidő és input lag fogalmáról, szerepéről és fontosságáról egy (IPS) monitor esetében.


Először is véleményünk szerint van egy kis fogalomzavar manapság a válaszidő körül.
Hagyományosan a monitorgyártók valászidő (~response time) alatt általában a szürkéből-szürkébe (gtg = gray-to-gray) történő váltások ms-ban megadott idejét értik. Ez egy kevéssé informatív érték, lévén a paneltechnológiák közötti különbségeket torzítja, s így alaptalanul hiszik a laikusok, hogy a TN paneles - általában alacsony gtg értékkel bíró - monitorok a leggyorsabbak. Ez nem így van, ugyanis nyilvánvalóan a való élet nem csak szürkéből-szürkébe váltásokból áll. A Tr-Tf érték (rise and fall vagy btw-wtb = black-to-white, white-to-black) értéket már sokkal kevésbé szokták reklámozni, amely mind VA, mind TN panelnél az IPS-nél számottevően magasabbnak adódik, s jó közelítéssel egy mai IPS monitor (a specifikációkban megadott gtg válaszidő értékétől függetlenül) már maradéktalanul alkalmas játékra (is), ami a válaszidőt illeti, sőt számos esetben egy 2-4 ms-os gtg válaszidővel hirdetett TN-nél jobban is teljesítenek.
Másrészt az angol elnevezése egy fokkal jobban definiálja egy monitor "válaszkészségét" (~responsiveness), amelynek a monitor - helyesen - pixelválaszideje csak egy tagja. A másik az input lag, magyarul bemeneti késés, amiről az eszközünk felvilágosítást ad majd.
Tehát helyesen: egy monitor válaszideje = pixelválaszidő + bemeneti késés (response time = pixel response time + input lag).

Ezek után definiáljuk tehát az input lagot, azaz egy monitor bemeneti késését:

Legegyszerűbben ezt úgy írhatjuk le, hogy az input lag az az idő, amely azt a késést fejezi ki ms-ban, ami eltelik a grafikus kártya által kiküldött jel pillanata és annak monitoron való kirajzolásának momentuma között.
Mértékét leginkább a monitor képfeldolgozó elektronikájának minősége, összetettsége determinálja.

S ahogy fent említettük, ez legalább annyira fontos érték egy monitor válaszidejének definiálásában, mint a gyártók által megadott pixelválaszidő!
Tehát érdemes erre ugyanakkora figyelmet szánni, s nem csak a gyártók által ravaszan megadott gtg értékeket nézni egy monitor esetében - mely, mint mondtuk, a legkevésbé mondd el bármit is az adott monitor válaszkészségéről.

Lássuk hogy fest a mi készülékünk és pontosan mit is csinál:
 

  

 

Meglehetősen egyszerű, amolyan detonátor-dizájn, azaz markáns szín - esetünkben piros - gumírozott széli résszel a biztonságos fogáshoz, és egy bosszantóan vonzó sárga gomb, melyet élvezet lenyomni. Hátlapján, középen található a szenzor, alul pedig HDMI kimenet, mellyel HDMI, illetve - HDMI-DVI kábellel - DVI aljzatba csatlakoztatható az eszköz, tehát gyakorlatilag minden monitorral kompatibilis.

Működése roppant egyszerű. Összekötjük az eszközt a monitor megfelelő bemenetével, majd erre állítva a monitort, a sárga gombot nyomva tartva megjelenik egy kép, melyen három fehéren villogó téglalap (fent, középen, alul) és az input lag értékét jelző rész jelenik meg, melyet a szerkezet tizedmilliszekundum pontossággal képes meghatározni. Dolgunk annyi, hogy a készülék szenzorát - a sárga gombot továbbra is nyomva - a villogó téglalapok elé helyezzük, s a monitoron megjelenik az adott téglalaphoz tartozó input lag érték, amely - mivel az LCD monitorok képfrissítése felülről lefelé történik - fenti részen a legalacsonyabb (jellemzően pár ms), középen adja az átlagos értéket (avg. input lag), alul pedig a maximálisat (max. input lag).
Mivel jellemzően a monitor közepét nézi az ember játék közben, ezért a leginformatívabb egy monitor input lagját tekintve az átlagos érték, azonban nálunk a jövőben a maximális input lag is közlésre kerül majd.

 

 

Ez eddig roppant szimpatikus, azonban joggal merül fel bennetek a kérdés, hogy milyen érték tekinthető kiválónak, jónak vagy elfogadhatónak egy monitor esetében.

Nos a készülék leírása a mi álláspontunkkal teljesen összecseng, miszerint négy kategóriára osztja a monitorokat az átlagos (Avg.) input lag értékük alapján:

0-17 ms    - Kiváló
18-35 ms  -
36-54 ms  - Átlagos
55 ms+     - Rossz

Senkit ne tévesszenek meg ezek az értékek, nem pixelválaszidőről van most szó, s kijelenthető, hogy 20-30 ms-nál nem nagyobb átlagos input laggal bíró IPS-es monitorok megfelelőek már játékra is, míg 20 ms alatti laggal bíró IPS-monitorok gyakorlatilag a legkomolyabb "gémerek" számára is kifogástalanul szolgálhatnak. 30-60 ms közötti input lag már csak "casual gaming"-re ajánlható, míg 60 ms felett jobb, ha semmilyen gyors FPS-t nem telepítünk a gépünkre, mert jó esélye van annak, hogy romlanak majd a statjaink... :-)

Remélhetőleg jó szolgálatot tesz majd nálunk az eszköz, s sokaknak szolgál majd értékes információval.
A jövőben igyekszünk pár, gyakran a kezeink közé kerülő, népszerű típus átlagos és maximális input lag értékét a következő oldalon felsorolni.

Ha lenne bármilyen kérdésed a témával kapcsolatban, a szólj hozzá a témához, vagy írj egy e-mailt és bármire készséggel válaszolunk!

A cikk még nem ért véget, kérlek lapozz!

 

 


Még nincsnek hozzászólások. Légy első!